Diana Damrau: Forever – Felejthetetlen dalok Bécsből, a Broadway-ről és Hollywoodból

Ősze Mária zeneajánlója

Mindig érdekes vállalkozás mind a zenész, mind a hallgató számára, amikor valaki saját műfaji határait átlépve új területeken mutatja meg képességeit, valamint azt, hogy a műfajok átjárhatók és egyenrangúak, amennyiben mindent ugyanazon a magas szakmai színvonalon adnak elő.

Diana Damrau német koloratúrszoprán napjaink egyik vezető énekesnője, aki a következő évadban is a világ legjelentősebb operaházaiban (New York-i Metropolitan, bécsi Staatsoper, londoni Covent Garden) fog fellépni. A szerencsések 2016 májusában a budapesti MÜPA-ban is meghallgathatják a férjével közös belcanto hangversenyét.

Damrau Forever című albumán operettekből, musicalekből és rajzfilmekből szerepelnek részletek. Diana Damrau arra törekedett, hogy ezen a lemezen összegyűjtse személyes zenéit és a generációjának kollektív emlékezetében meglévő zenei emlékeket is. Az album anyagának összeállítását ugyanis az a gondolat vezérli, hogy mindenki életében vannak olyan dallamok, amelyek végigkísérik az egyén életét, amelyekre csak mi emlékezünk, és amelyek segítségével különleges helyzeteket, pillanatokat idézhetünk fel. Például Damrau a CD-n is szereplő Eduard Künneke Der Vetter aus Dingsda című operettjének egy részletét kislányként nagymamájával együtt énekelte, így e dallamok hallatán egyből nagymamája lakására és melegségére emlékszik. A kis hableány című rajzfilm betétdalát pedig kisfiának énekli esténként. Véleménye szerint a zene segít nekünk abban, hogy visszaemlékezzünk életünk legszebb pillanataira, és felidézzük akkori érzéseinket.

A Forever című album első pillanatra úgy tűnhet, hogy az ún. könnyűzenei lemezek közé tartozik, Diana Damrau azonban ezt óriási ostobaságnak tartja. Természetesen ezek a dallamok könnyen megjegyezhetők, alkalmasak arra, hogy érzéseinket és érzelmeinket fokozzák, és mélyen megérintsenek bennünket. Éppen ezek miatt tartja Damrau ezt a zenét is igazi művészetnek. A musicaleket, az operetteket, a filmzenét ugyanis gyakran lebecsülik, mert könnyedek, ábrándosak, és elkábítók, előadóikat pedig gyakran lenézik. Miközben nagy operaénekesnők ugyanolyan színvonalon énekelték és éneklik Loewe, Lehár és Kálmán Imre dallamait is, mint a nagy operák női főszerepeit. Damrau szerint az ún. könnyedebb műfajt is ugyanolyan komolyan kell venni, mint bármely nagy klasszikus kompozíciót.

Damrau azt is elárulta, hogy az albumon szereplő énekszámok jelentős része szoros kapcsolatban áll saját életével és karrierjével. Például pályafutása kezdetén a würzburgi színházban a My Fair Lady női főszerepét, Eliza Doolitlet énekelte és játszotta. A szerep számos tanulsággal is járt: hogy minden énekes számára rendkívül fontos a tökéletes frázis, a pontos hangsúlyozás és a szavak szépsége. Ezen előadásfolyam során jött rá arra is, mennyire fontos például, hogy egy ária interpretációja mindig a cselekményből fejlődjön ki.

Tinédzserként a moziban látott Traviata film után lett igazi operarajongó, de a szobájában még inkább Az operaház fantomjának csodálatos dallamait énekelte, és magával ragadta a mű története is. Ismerősök, rokonok esküvőin többször énekelt Johann Strauss műveket, sőt Gershwin operájának, a Porgy és Bessnek leghíresebb részletét, a Summertime-ot is.

Damrau azt is nagyon sajnálja, hogy az operetteket ennyire lenézik a mai világban, miközben számára ezek a zeneművek is igazi művészetet jelentenek. Az operett nemcsak az emberek szívével találkozik, hanem lefesti az emberi érzelmeket, megpróbáltatásokat és szenvedéseket.

Koloratúrszopránként Damraunak lehetősége volt és van a világ nagy operaszínpadain megformálni és elénekelni az operairodalom legjelentősebb szerepeit, de emellett tudatosan törekszik arra, hogy repertoárját az albumon is szereplő darabokkal bővítse. Ezzel is sokoldalúságát akarta bizonyítani. Véleménye szerint ugyanis a műfajok totális elválasztásával az énekesek elvesztették a zene lényegét, a sokoldalúságot. Operák, operettek és musicalek egyidejű éneklésével fejlődik a hang, amennyiben valamennyi műfajt azonos komolysággal interpretálják.

Johann Strauss, Lehár Ferenc és Kálmán Imre közismert operettjeinek tán leghíresebb szopránoknak írt dallamai hangzanak el az albumon, a CD egyik kiemelkedő pillanata A víg özvegy andalító keringője a híres mexikói tenor, Rolando Villazón részvételével. A musicalszerzők közül nálunk Andrew Lloyd Webber, Leonard Bernstein és Stephen Sondheim a legismertebbek, Az operaház fantomja, a West Side Story, a Sweeney Todd mellett szerepel még a South Pacific, az Óz, a nagy varázsló egy-egy részlete is. Ezek után pedig a Hófehérke és a hét törpe, az Alice csodaországban, A kis hableány, A télapó című rajzfilmek egy-egy betétdalát hallgathatjuk még meg.

Az albumon szereplő valamennyi részlet Damrau személyes történeteit meséli el. A víg özvegyben Würzburg színházában még kánkánt is táncolt, számos szilveszter estén énekelte A denevérben Adél szerepét. A South Pacific című musical annyira elvarázsolta, hogy New Yorkban öt előadást is megnézett. Egyetemistakánt énekelt a West Side Story-ban, gyerekként nagyon félt az Óz, a nagy varázsló boszorkányától, anyaként pedig vágyott arra, hogy kicsit Mary Poppins váljon belőle. Az albumon szereplő rajzfilmekből származó dalokat pedig sok-sok estén énekli fiainak ma is.

A lemezen közreműködik a Royal Liverpool Philharmonic Orchestrat David Charles Abell vezényletével. A Forever albumát ECHO Klassik-díjjal is kitüntették, mégpedig a Klasszikus zene határok nélkül kategóriában. Ennek a díjnak a különlegessége, hogy a díjakat odaítélő zsűri nemcsak a kritikusok értékítéletét, hanem a zenerajongók nagyrabecsülését is tükrözi.

Ősze Mária

2017.04.28