Klasszikusok könnyedén 2024/2025-ben a Győri Nemzeti Színházban

Sajtótájékoztatón jártunk – SzaSzi írása

gyori-szinhaz-evad-sajtotaj

Bár sűrű és feszített az évad vége, gőzerővel készül a Győri Nemzeti Színház társulata A Riviéra vadorzói bemutatójára, a II. Dunafesztre, majd nyáron egy új darab, az Evita margitszigeti bemutatójára, de a 2024/2025-ös évad meghirdetése is megtörtént 2024. május 8-án sajtótájékoztató keretében.

A következő évad mottója Klasszikusok könnyedén, amely nemcsak sikerdarabokat ígér, hanem a műfajok sokszínűségét is. Ezt képviselte szerdán a sajtótájékoztató pulpitusán felsorakozó rendezők, alkotók népes sora is. Őket, valamint a megjelent művészeket, dolgozókat, sajtósokat Győr polgármestere, dr. Dézsi Csaba András köszöntötte. A város első embere úgy véli, hogy a sikeres művészeti munka mindenki számára fontos, mert ha elégedettek a lakosok, akkor a város vezetése is az lehet. A szót Bakos-Kiss Gábor, a Győri Nemzeti Színház direktora vette át. Ahogy erre az évadra, úgy a következőre is sűrű, mozgalmas és izgalmas szezont ígért, szombati bemutatókkal, az idei sikerdarabok műsoron tartásával.

Ezt követte a 2024/2025-ös szezon terveinek részletes ismertetése, amelyen a résztvevő rendezők is szót kaptak. Az első és az évad egyik kiemelt előadása William Shakespeare klasszikusa, az örök érvényű kérdéseket boncolgató vígjáték, a Szentivánéji álom Ilja Boncsarovsz fiatal orosz direktor rendezésében. Az ezt követő Bohémélet Giacomo Puccinitől a győri közönség számára igazi ajándék lesz, ahogy Szikora János fogalmazta: „Puccininál jobban az érzelmeket dallamba önteni talán senki sem tudta, pontosan ott érinti meg az emberek szívét, ahol az a legérzékenyebb. Csodálatos a jól ismert műben a külvilág és a szereplők belső világa közötti ellentét, amely a végére fordulatot vesz.” A rendező azt is elmondta, hogy régi vágya teljesül az alkotás színpadra állításával, amelyet a nagy sikerek után Debrecenből hoz el a győrieknek. Musetta szerepéből ízelítőt is kaphattunk a bécsi tanulmányairól hazatérő Hágen Orsolya előadásában, akit a közönség is láthat-hallhat majd Győrben a népszerű operában.

gyori-szinhaz-hagen-orsolya

Novemberben a Győri Balett is új bemutatóval debütál. Erről a Tánc Világnapján Imre Zoltán-díjban részesült társulatigazgató, Velekei László tájékoztatta a jelenlévőket. A tavalyi cselekményes balettelőadás után ezúttal a szimfonikus balett irányába fordulnak. A Tranzit című, kétrészes produkcióban egy különös utazásra invitálják a nézőket két nemzetközi koreográfus vezetésével. Szöllősi Krisztina táncművész-koreográfus és Bajári Levente művészeti vezető árultak el többet az alkotókról és darabjaikról. Egyikük a londoni Jordan James Bridge, többszörösen díjnyertes alkotó. Darabját az Alien és az Érkezés című science fiction filmek ihlették. Többek között arra keresi a választ – egy másik bolygón, egy idegen életforma tükrében –, hogy mi is tesz bennünket emberré. Látványtervezésben és vetítésben alkotótársa a szintén londoni George Harvey neves 3D képzőművész. Az est másik utazására Kim Jung-a, Dél-Korea leghíresebb táncművésze kalauzolja a nézőket. Neve és társulata a tavalyi táncfesztiválról ismerős, emlékezetes lehet. Izgalmas színpadképpel és táncjátékkal ezúttal a saját tudatunk legmélyére hatolunk, hogy megtudjuk, kik is vagyunk valójában mi, emberek.

Decemberben csendülnek fel Andrew Lloyd Webber Evita című musicaljének jól ismert dallamai. A kultikus darabot a Margitszigeti Színházzal koprodukcióban, Bakos-Kiss Gábor rendezésében láthatja a nagyérdemű már július 5-6-án, de akkor még a Margitszigeten. Főszerepben Gadó Anita (Valahol Európában) és Horváth Mónika, akik a jól ismert Miért kell, hogy sírj Argentina? című dallal örvendeztették meg a jelenlévőket. A 2025-ös évet a műfaj minden finomságával és huncutságával A hülyéje című bohózattal indítja a teátrum. Februárban, Jókai Mór születésének 200. évfordulója apropóján az író egyik legismertebb műve, az Egy magyar nábob kerül repertoárra. Zakariás Zalán rendező a romantikus drámáról szólva elmondta, hogy nagy őszinteséget és tiszta lelket kíván a darab, a film egy erős kapaszkodót ad, de a klasszikus színházi eszközökkel megkomponálva egy olyan előadást láthat a közönség, amelyben a magyarságunk fog az előtérbe kerülni.

gado-anita-horvath-monika

Az évad utolsó nagyszínpadi darabja Eisemann Mihály zenés vígjátéka, a Fiatalság bolondság, amelyet Galambos Péter állít színpadra. „Ritkán rendezek zenés műveket, de ez most nagyon érdekelt. A kiábrándult sztár sztorija az a ritka operett, mely bizonyítja, hogy az illúziónál sokkal szebb a valóság. Nagy Eisemann-slágereket és kiváló karaktereket tartalmaz a vígjáték, mely görbe tükröt tart a sztárcsinálásnak, az illúziógyártásnak” – mondta el a rendező. Azt se felejtsük el, hogy a darab 1940-ben íródott, talán ezért is van, hogy az élet szépségébe vetett hit mindent felülírt, ez akkor nagyon fontos üzenet volt.

A Kisfaludy Teremben az évadot Aldo Nikolaj Hárman a padon című színműve nyitja. Az ismerős, keserédes történetben egy remek hármast láthat a közönség: az 50 éve a győri színház tagjaként ismert és szeretett Bende Ildikót, valamint Rupnik Károlyt és Maszlay Istvánt, rendező Bakos-Kiss Gábor. Gaetano Donizetti A csengő című különleges kamaraoperáját is a Kisfaludy Teremben mutatják be, azzal a nem titkolt céllal, hogy ebbe a bűvös világba a fiatalokat is bevonják, megmutassák a műfajnak azt az oldalát, amely kapaszkodó lehet a nagyobb művek befogadásához. Az üde, könnyed, fordulatos darab sziporkázó humorral, remek szereposztással méltó lehet a közönség szeretetére. „Izgatottan várom a munkafolyamatot, ez a Kisfaludy Teremben bemutatandó meseopera lesz a hab a tortán a következő évadban” – vallotta meg Zakariás Zalán.

bakos-kiss-gabor

A győri társulat az elmúlt évekhez hasonlóan igyekszik majd eljutni az ország más színpadaira, vagy akár külföldre is vendégszereplésekkel, tantermi előadásokkal, de más módon is igyekeznek „kimozdulni a házból". A Padlásszínház újranyitásával teret adtak a „kísérletező színházi produkcióknak”, amit most eggyel magasabb fokozatba kapcsolnak – fogalmazott a teátrum igazgatója. Hajdú Tibor főszereplésével egy III. Richárd monodrámát, Móczár Bence rendezésében pedig egy kortárs keserédes alkotást, a Balettlábat adják majd elő ezen a különleges játszóhelyen.

Tizenegyedik alkalommal indul útjára a Vill-Korr sulibérlet, amely a jövő generációját igyekszik bevezetni a színházi kultúrába. Márkó Eszter rendezésében először a Boldog mese kerül színpadra. Kszel Attila, aki Petőfi és Arany után Jókait állítja színpadra, igazi oknyomozást folytat a felkészüléshez, szeretné megmutatni, hogy a nagyjaink is ugyanolyan emberi problémákkal küzdöttek, mint bárki más. Az író életéből vett „pillanatképek” egy kerettörténetbe ágyazva lesznek majd láthatók. Hajdu Péter rendezőként viszi színpadra gyerekkori nagy kedvencét, a Szaffit. Ki ne ismerné a kedves történetet, amely most családi musicalként elevenedik meg, a rendező pedig ígéretet tett: mindent megtesz, hogy az előadás remek legyen.

A Vill-Korr sulibérlet mellett Középsuli bérlet is váltható már, újdonságként pedig az Egyetemi bérletet is meghirdetik.

Igéretes évadnak nézünk elébe! Ne feledjék, május 10-től bérletújítás, június 4-től új bérletek vásárolhatók. Részleteket a Győri Nemzeti Színház honlapján, csatornáin és a kihelyezett műsorfüzetekben találnak.

SzaSzi
Fotók: Vas Balázs

2024.05.10