Megjelenik a The Who Tommy című albuma

ZENE a napon: 1969. május 23. ‒ tmoni írása

the-who-tommy

1969-ben ezen a napon, május 23-án jelent meg az Egyesült Királyságban a The Who (1964-1983, 1985, 1988-1991,1996-1997, 1999-) brit rockegyüttes negyedik stúdióalbuma, a Tommy, melyet a világ első sikeres rockoperájaként tartanak számon.

A dupla koncept lemez jelentőségét mi sem bizonyítja jobban, mint utóélete: 1970-ben Ferdinand Nault (1920-2006), a Les Grands Ballets Canadiens montreali balettcsoport tagja táncalapú adaptációt hozott létre belőle, 1971-ben a Seattle Opera (1963-) színpadra állította, 1972-ben Lou Reizner (1934-1977) lemezproducer elkészítette zenekari változatát, 1975-ben Ken Russell (1927-2011) rendezésében filmet forgattak belőle, 1992-ben pedig Broadway-musicalként is feldolgozták. Az eredeti zenei anyag 20 millió példányban kelt el, bekerült a Grammy Hírességek Csarnokába, és többször újra kiadták CD-n (1984, 1990, 1993, 1996, 2003, 2013). Még dokumentumfilm is készült az album létrejöttéről.

the-who

Pete Townshend és a The Who

A zene legnagyobb részét Pete Townshend (1945), az együttes gitárosa szerezte, de a hangszerelés közös munka volt. Két dalt (Cousin Kevin és Fiddle About) John Entwistle (1944-2002), a banda basszusgitárosa, egyet (Tommy’s Holiday Camp) Keith Moon (1946-1978) dobos és egyet (Eyesight to the Blind) Sonny Boy Williamson II. (1912-1965) blues zenész írt. A rockopera Tommy Walker felkavaró történetét meséli el, akit hatalmas trauma ért, mikor végig kellett néznie, hogy apja meggyilkolja anyja szeretőjét. A szülők tagadással próbálják meg nem történtté tenni a dolgot, de ezzel csak még nagyobb kárt okoznak a gyerek lelkében: disszociatív (süket, néma és vak a külvilágra) lesz (1921). Ehhez jön még az unokatestvére által elkövetett bántalmazás (Cousin Kevin), valamint a nagybátyja szexuális zaklatása (Fiddle About), ami még inkább elmélyíti a pszichés rendellenességet. Flipperezésbe menekül, és tökélyre fejleszti ez irányú készségeit (Pinball Wizard), mely hírnevet szerez neki. Több orvos próbálja meggyógyítani (egyikük megismerteti az LSD-vel is), míg végül az egyik egy tükröt ad a fiúnak, hogy szembesüljön önmagával (There’s A Doctor/Go to the Mirror!). Az eredmény katasztrofális: Tommy a játék helyett saját magába merül bele, Messiásnak képzeli magát. Mikor a tükör végre eltörik (Smash the mirror), a fiatalember kilép a disszociatív állapotból, és ismertségét arra próbálja használni, hogy elhitesse az emberekkel, gyógyító erővel bír (Sensation), de ennek is – a kezdeti sikerek után – csúfos kudarc, elutasítás (We’re Not Gonna Take It) lesz a vége, és Tommy újra befelé fordul (See Me, Feel Me)...

A Tommy koncepciója teljes egészében Townshendtől származott, aki akkoriban ismerkedett meg Meher Bába (1894-1969) indiai misztikus és spirituális mester tanításaival. Az együttes többi tagja (Roger Daltrey – ének, szájharmonika; John Entwistle – basszusgitár, kürt, ének; Keith Moon – dob, ének) lelkesedett az ötletért, és ráhagyták a projekt művészi irányítását. A zenei anyag munkacíme Deaf, Dumb and Blind Boy (Süket, néma és vak fiú) volt, de felvetődtek más lehetőségek is (Amazing Journey, Journey into Space, The Brain Opera, Omnibus). Mikor elkezdődtek a lemez felvételei, még akkor is bizonytalan volt a címválasztás, de végül a zeneszerző a Tommy mellett döntött, mert ez egy átlagos brit keresztnév volt, és a nagy háborúban a katonák beceneve. Mivel a zenekar folyamatosan anyagi gondokkal küzdött, a felvételek közben is koncertezniük kellett. A megjelenés előtt egy (Flipper Wizard), utána pedig két kislemezt (I’m Free; See Me, Feel Me) adtak ki. Ezenkívül koncertturnét szerveztek, és élőben játszották a Tommyt. A lemezborító Michael McInnerney munkája.

A lemez rockzene a javából, de nem a hagyományos értelemben – hangzásvilága különbözik mindentől, ami a műfajban ismert volt. Ehhez jött még a zenekar hihetetlen, felvillanyozó instrumentális összjátéka, mely a The Who zenéjét egy magasabb szintre emelte, új irányt adva fejlődésüknek. A Tommy legnagyobb slágere a Pinball Wizard, de a See Me, Feel Me az, aminek a témája ismétlődik, s összeköti a zenei anyag egyes részeit.

Az album vegyes kritikákat kapott. Abban egyetértettek, hogy a zene felhasználja a rockzene minden lehetőségét, valamint a narratíva bevezetése kitágította a műfaj határait, de éppen újszerűsége miatt nem mindenkinek jött be. Az akkori zenei szenzáció azonban ma is él, még ma is készülnek új produkciók a rockoperából, most például a chicagói Goodman’s Albert Theaterben (1922-), Des McAnuff (1952) rendezésében. Az biztos, hogy a Tommy története több mint 50 éve inspirálja a zenei világ minden aspektusát.

Tracklist:

Első oldal:
01. Overture
02. It’s a Boy
03. 1921
04. Amazing Journey
05. Sparks
06. Eyesight to the Blind (The Hawker)

Második oldal:
01. Christmas
02. Cousin
03. The Acid Queen
04. Underture

Harmadik oldal:
01. Do You Think It’s Alright?
02. Fiddle About
03. Pinball Wizard
04. There’s a Doctor
05. Go to the Mirror!
06. Tommy, Can You Hear Me?
07. Smash the Mirror
08. Sensation

Negyedik oldal:
01. Miracle Cure
02. Sally Simpson
03. I’m Free
04. Welcome
05. Tommy’s Holiday Camp
06. We’re Not Gonna Take It

tmoni

Forrás: Wikipédia (magyar, angol), az együttes honlapja, Goodman Theatre, uDiscover Music, Bill Petro, Nights with Alice Cooper, Far Out Magazin, Louder, Ultimate Classic Rock, Rolling Stone 500 Greatest Albums Of All Time, Music History Calendar

A képek a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a képek készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 3. kép; 4. kép.

A YouTube-ra feltöltött videók beágyazása a nyilvános videómegosztó webhely API általános szerződési feltételeinek betartásával történt, a feltöltők/tulajdonosok felhasználók felé történő általános engedélyét követve. A beágyazott videók a következő linkeken találhatók a feltöltők megnevezéseivel: 1. videó; 2. videó; 3. videó.

2023.05.23