Nouadhibou-öböl – A világ legnagyobb hajóroncs temetője

Hát ez csúcs! 44. rész ‒ Szilvási Krisztián írása

nouadhibou-obol

Mauritánia második legnagyobb városa, Nouadhibou öböljében több mint 300 hajó rozsdásodja (forgalomból kivont) örök álmát, a világ legnagyobb hajótemetőjeként számon tartott területen mind a vízben, mind a szárazföldön hatalmas roncsok nyugszanak. A hajótestek azonban egyúttal új élőhelyet is biztosítanak a halaknak és a tenger alatti világnak, valamint jelentős bevételi forrást a helyi lakosságnak.

Afrika nyugati partjainál húzódik Ras Nouadhibou, egy kis félsziget, amelyen Mauritánia és a Nyugat-Szahara osztozik. Keleti oldala a szegénység sújtotta Mauritániához tartozik, és itt található Nouadhibou, a közel 120 ezer lakosú város. A kereskedelmileg fontos csomópontként nyilván tartott település fejlődése a francia gyarmatosítók – első világháború előtti – idejéig nyúlik vissza: földrajzi adottságai és könnyű megközelíthetősége a tengeri útvonalakon keresztül kifejezetten felkeltette a figyelmet. Mauritánia 1960-ban nyerte el függetlenségét Franciaországtól, és bár gazdasága rendesen megtépázódott, Nouadhibou továbbra is virágzó tényezője maradt az ország ökonómiájának, mivel exporttevékenységének nagy része a vízi átjárókon keresztül zajlott. A város aztán a Mauritánia mélyén bányászott vasérc feldolgozását és forgalmazását is megkezdte.

A kikötőváros azonban kiváló hírneve mellett a világ legnagyobb hajótemetőjeként nagy fokú hírhedtségre is szert tett: ma az öböl partjairól nyíló kilátás minden irányban rozsdásodó roncsokkal tarkított. Nouadhibou öbölje a 20. század végén vált a hajóroncsok hazájává, bár az „ötlet” már az ország francia gyarmatosítása idején, az 1920-as években felmerült. Az ország 80-as évekbeli gazdasági hanyatlása végül arra kényszerítette a bürokratákat és a tengerészeti hatóságokat, hogy a helyi kormányzat korrupciójával támogatva engedélyezzék a hajótulajdonosoknak, hogy a félszigetet övező vizekben „dobják ki” az erodált járműveiket. A nagy hajók leszerelése ugyanis költséges eljárás, sokkal kifizetődőbb viszonylag kis kenőpénzért egyszerűen otthagyni a nem kívánt tengeri roncsokat a Nouadhibou-i öbölben. Így hát a világ minden tájáról özönleni kezdtek ide a különféle halász-, teher-, haditengerészeti- és egyéb hajók, amelyek száma az évek során több mint 300-ra duzzadt, hogy mintegy mesterséges, víz alatti és felszíni korallokként halmozódjanak fel.

nouadhibou-obol

Az első hajó, amelyet az öbölben hagytak (1926-ban), a francia haditengerészet egyik cirkálója, a Chasseloup-Laubat volt, a máig leghíresebb pedig talán a több mint 120 méter hosszú United Malika nevű hűtőhajó (a fenti képen), amely 2003. augusztus 4-én futott zátonyra. A balesetet a legénység mind a 17 tagja túlélte, a mauritániai haditengerészet mentette ki őket. A United Malikát végül a félsziget lábához vontatták, és ott hagyták magára (pontosan itt).

A magukra hagyott járművekről az öböl vizébe szivárgó mérgező olajok, festékek és rozsda miatti környezetvédelmi aggályok ellenére a nouadhibou-i hajótemetőnek két pozitív hozadéka is van: egy gazdasági és egy ökológiai – ugyanis a vas érc formájában és a halászat a város két legnagyobb exportcikke, amely a lakosság foglalkoztatási forrásaként szolgál. Így a nouadhibou-i hajók a helyiek számára nélkülözhetetlenek a szükséges bevételek és jövedelmek megteremtése szempontjából. Na de hogyan is?

Az elhagyott, leselejtezett hajók életképes (vas)alkatrészeket biztosítanak a város exporttevékenységének növeléséhez. A helyi cégek fizetnek azért, hogy bármi értékeset megmentsenek a hajókról. Mechanikusokat bérelnek fel a motorok alkatrészeinek eltávolítására, villanyszerelőket a javítható elektronikus berendezések megszerzésére, vízvezeték-szerelőket pedig értékes fémcsövek kinyerésére. Valamint biztonsági őröket fizetnek azért, hogy őrizzék a „megmentett” hajókat a lopástól, vandalizmustól.

A hajótestek ezeken túlmenően mesterséges zátonyokat hoztak létre, ezáltal biztosítva új élőhelyet a halak számára, serkentve a helyi halászati ipart, amelyet korábban a kvóták éveken át tartó túllépése tizedelt meg a térségben. A hajók közötti víznyílások a különböző halfajok ívóhelyeivé, szaporodóhelyeivé váltak, a nagyrészt érintetlenül hagyott tengeri uszályokon pedig madarak telepedtek meg, és egyes esetekben teljes ökoszisztémák foglalták el a roncsokat.

nouadhibou-obol

A mauritániai hatóságok mindemellett számos lépést tettek már annak érdekében, hogy a világ legnagyobb hajótemetőjében – az általános tengeri ökológiára gyakorolt káros hatásokat kellően figyelembe véve – gondoskodjanak a hajók megfelelő bontásáról. Így annak ellenére, hogy a kiselejtezett hajók számos munkahelyet és jelentős bevételt biztosítanak, a tengeri „mentőcégek” – belátható időben belül – várhatóan megkezdik a munkálatokat.

Szilvási Krisztián

Forrás: wikipédia, marineinsight.com, sometimes-interesting.com, atlasobscura.com, marineinsight.com

A képek a flickr.com, a wikimapia.org és a Wikimedia Commons gyűjteményeiből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a képek készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép; 2. kép; 3. kép; 4. kép; 5. kép; 6. kép; 7. kép; 8. kép; 9. kép; 10. kép; 11. kép.

A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: Akinek füstöl a keze alatt a billentyű
2. rész: Mini várak között
3. rész: Közép-Európa leghatalmasabb erődítménye
4. rész: Bolhányi művészet, mákszemnyi nagyságok
5. rész: A világ legnagyobb hangszere, a Nagy Stalacpipe orgona
6. rész: Óriásmozaik Rubik-kockából
7. rész: Salvator Mundi – Minden idők legdrágább festménye
8. rész: A pénz nem boldogít! Vagy mégis!?
9. rész: A világ legnagyobb világító betleheme Manarolában
10. rész: Minden idők legnagyobb koncertjei
11. rész: Kolodko miniszobrok
12. rész: Labirinto Della Masone – A világ legnagyobb szabadtéri labirintusa
13. rész: A világ leghangosabb zenekarai
14. rész: Binhai szeme - Egy modern és futurisztikus könyvtár
15. rész: Predjama: a világ legnagyobb barlangvára
16. rész: Gigantikus kódex
17. rész: A világ legnagyobb Krisztus-szobrai
18. rész: A világ legsikeresebb albumai
19. rész: Minden idők legsikeresebb zenei előadói
20. rész: Minden idők legtöbb Grammy-díjasai
21. rész: Európa legrégebbi fahídja: a Kappelbrücke
22. rész: Mural das Etnias ‒ A világ (egykori) legnagyobb utcai graffiti műalkotása
23. rész: Amikor a felsepretlen padló divat volt
24. rész: A világ legjobb könnyűzenei énekesei
25. rész: Burj Khalifa: A világ legmagasabb épülete
26. rész: Menjünk vendégségbe a Nádasdyakhoz!
27. rész: A könnyűzene történetének legjobb gitárosai
28. rész: A Föld legtisztább tava
29. rész: A könnyűzene történetének legjobb dobosai
30. rész: A világ leglátogatottabb temetője
31. rész: A világ legmagasabb hídja
32. rész: Vikingek öröksége: a heddali fakatedrális
33. rész: A világ (alighanem) legkeskenyebb ajtaja
34. rész: A világ legrégebbi színháza
35. rész: A világ legrégebbi hordozható órája
36. rész: A világ legrégebbi állatkertje
37. rész: A világ legnagyobb működő vízkereke
38. rész: A világ legkisebb Bibliája

39. rész: A világ legrégebbi társasjátéka
40. rész: Közép-Európa legszebb malma
41. rész: A világ legrégebbi épülete

42. rész: A világ legnagyobb madárszobra
43. rész: A világ legrégebb ideje működő filmszínháza

2022.05.30