A világ legmagasabb hídja
A délnyugat-kínai Kujcsou tartományban fekvő, 1341,4 m hosszú Pejpancsiang híd a világ legmagasabban fekvő hídja, mely 565,4 méteres magasságban, mindkét oldalról egy hegy mögül kiérve feszül az azonos nevű, 720 m széles völgy fölött.
Kínának ebben a tartományában van a földkerekség legtöbb 100 méternél feljebb elhelyezkedő viaduktja, és ebben az országban található a bolygó tíz legmagasabb hídjaiból nyolc (a maradék kettővel Mexikó, ill. Pápua Új-Guinea büszkélkedhet). A kétirányú, négysávos átkelőhely a 496 méter magas, Sidu River Bridge-től hódította el a címet, amely a Szecsuán-medencében, a Szitu folyó felett ível át.
A Pejpancsiang híd talajhoz viszonyított helye körülbelül egy 200 emeletes felhőkarcolónak felel meg. A 2013 és 2016 között készült építmény – melyen 1000 mérnök és 2000 munkás dolgozott – 1023 milliárd jüanba, azaz 41 milliárd Ft-ba került. Gyönyörű vidéken található. Igaz, hogy a nagy magasság miatt rendszeresen eltűnik a felhők között, de a kilátás még így is rendkívüli lehet azoknak, akik ezt az utat választják az egymillió lakosú Liupansuj és az 1,3 milliós Hszüanvej között, hogy a menetidőt 5 óráról másfélre csökkentsék.
A híd rendhagyó technikával épült. Csou Ping, a projekt vezetője úgy nyilatkozott, hogy kifejlesztettek egy olyan technológiát, amely jelentősen lerövidítette az építkezés idejét. A munkálatok során a legnagyobb kihívást a szél jelentette. Általában az a szokásos eljárás, hogy a szerkezetet előre összerakva szállítják a helyszínre, de ebben az esetben eltértek ettől, és az összeszerelés a helyszínen történt.
A 100 év élettartamúra tervezett építmény kettős tornyú, dupla kábelsíkú, acélrácsos ferdekábeles híd. Ez utóbbi annyit jelent, hogy magát a hídpályát több toronyra vagy pilonra (függőleges tartószerkezeti elem) ferdén függesztett kábelek tartják, melyek legyezőszerű mintát vagy párhuzamos vonalakat alkotnak. Ez különbözteti meg a függőhidaktól, ahol a kábelek függőlegesen függesztettek, a híd mindkét végén rögzítve vannak és a tornyok között futnak. Összesen 112 pár, 224 kábelrúd van a Pejpancsiang hídban. Keleti tornyának magassága 269 m (az egyik legmagasabb a világon), a nyugatié 247 m. A hídtornyok H alakú vasbeton szerkezetek.
A világ legmagasabb hídja hegyvidéken található, ahol a terep nagyon veszélyes, a geológiai viszonyok komplikációkat okoznak, az eső, a szél, a fagy és a köd pedig komoly próbatétele a szerkezet biztonságának. Az építkezés során végig betartották a minimális kár, maximális biztonság elvét, a környezetvédelmi előírásokat, ill. a fenntartható fejlődés irányelvet. Ennek érdekében kifejlesztettek egy úgynevezett „intelligens” betont, felhőalapú technológiát alkalmaztak egy hídkezelési és -karbantartási integrált információs platform kifejlesztéséhez, és a lehető legkisebbre csökkentették a hídfedélzeti szennyvíz talajra és vízrendszerre gyakorolt hatását, valamint a földterület igénybevételét. Összesen 13 szabadalmat, 3 építési módot, 2 műszaki útmutatókészletet és 6 szoftvert hoztak létre a Kínai Közlekedési Minisztérium tudományos kutatási projektjének keretében, amely új építési technológiát és módszert biztosít a hegyvidéki területeken a nagy fesztávú, acélrácsos ferdekábeles hidak felállításához.
tmoni
Forrás: Érdekes világ, Blikk, Origo, Magyar Idők, Wikipedia, Reduper
A képek a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a képek készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép; 2. kép; 3. kép.
A YouTube-ra feltöltött videó beágyazása a nyilvános videómegosztó webhely API általános szerződési feltételeinek betartásával történt, a feltöltő/tulajdonos felhasználók felé történő általános engedélyét követve. A beágyazott videó ezen a linken található a feltöltő megnevezésével.
A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: Akinek füstöl a keze alatt a billentyű
2. rész: Mini várak között
3. rész: Közép-Európa leghatalmasabb erődítménye
4. rész: Bolhányi művészet, mákszemnyi nagyságok
5. rész: A világ legnagyobb hangszere, a Nagy Stalacpipe orgona
6. rész: Óriásmozaik Rubik-kockából
7. rész: Salvator Mundi – Minden idők legdrágább festménye
8. rész: A pénz nem boldogít! Vagy mégis!?
9. rész: A világ legnagyobb világító betleheme Manarolában
10. rész: Minden idők legnagyobb koncertjei
11. rész: Kolodko miniszobrok
12. rész: Labirinto Della Masone – A világ legnagyobb szabadtéri labirintusa
13. rész: A világ leghangosabb zenekarai
14. rész: Binhai szeme - Egy modern és futurisztikus könyvtár
15. rész: Predjama: a világ legnagyobb barlangvára
16. rész: Gigantikus kódex
17. rész: A világ legnagyobb Krisztus-szobrai
18. rész: A világ legsikeresebb albumai
19. rész: Minden idők legsikeresebb zenei előadói
20. rész: Minden idők legtöbb Grammy-díjasai
21. rész: Európa legrégebbi fahídja: a Kappelbrücke
22. rész: Mural das Etnias ‒ A világ (egykori) legnagyobb utcai graffiti műalkotása
23. rész: Amikor a felsepretlen padló divat volt
24. rész: A világ legjobb könnyűzenei énekesei
25. rész: Burj Khalifa: A világ legmagasabb épülete
26. rész: Menjünk vendégségbe a Nádasdyakhoz!
27. rész: A könnyűzene történetének legjobb gitárosai
28. rész: A Föld legtisztább tava
29. rész: A könnyűzene történetének legjobb dobosai
30. rész: A világ leglátogatottabb temetője