Mural das Etnias ‒ A világ (egykori) legnagyobb utcai graffiti műalkotása
A 2016. évi nyári olimpiai játékokra készült el Rio de Janeiróban az a gigantikus méretű „graffiti”, amelyet hivatalosan is Guinness-rekorddá nyilvánítottak. A Mural das Etnias a brazil Eduardo Kobra alkotása: a 2800 négyzetméteres, 15 méter magas és 170 méter hosszú street art produktum az öt kontinens őslakos népcsoportjainak képviselőit ábrázolja.
Rio de Janeiro Gamboa negyedében, a város középső kikötői övezetében található a világ egykori legnagyobb, egyetlen ember tervezte falfestménye. A brazil Eduardo Kobra által egy régi raktár homlokzatára készített Mural das Etnias („etnikai fal”) a Todos Somos Um (Mindannyian egyek vagyunk) címet viseli. A 2800 négyzetméteres graffiti elkészítéséhez 1800 liter fehér festéket, 700 liter színes festéket és 3000 szórófejes flakont használtak fel. A 7 hidraulikus felvonó segítségével megfestett produktum 170 méter hosszú és 15 méter magas.
Az alkotás – amely része Kobra „A békét nézve” című sorozatának – az etnikai sokféleséget hirdeti, öt kontinens őslakos népcsoportjainak képviselőit ábrázolja: Huli (Új-Guinea, Óceánia), Mursi (Etiópia, Afrika), Kayin (Mianmar és Thaiföld, Ázsia), Supi (Lappföld, Európa) és Tapajós (Brazília, Amerika). Elkészítéséhez a művész 12 munkatársat hívott segítségül, akik napi nyolc órán keresztül dolgoztak együtt, hogy a riói XXXI. nyári olimpiai játékok kezdetére időben befejezzék a munkát. Megfestése végül 40 napig tartott (előtte nagyjából 3 hónapig rajzolta a terveket Kobra), hivatalosan 2016. augusztus 4-én nyílt meg az érdeklődők előtt. A falfestmény fő üzenetként az olimpiai gyűrűk egyesítésén keresztül az emberek közötti békét és egységet ábrázolja. Augusztus 22-én a Guinness-rekordok könyve hivatalosan is a világ legnagyobb graffitijeként ismerte el.
A brazil Carlos Eduardo Fernandes Léo (művésznevén Eduardo Kobra) 1975-ben született São Paulóban. A külvárosban nőtt fel, intézményben történő képzést sosem kapott, autodidakta módon sajátította el a festést. Hivatalos művészi karrierje előtt illegálisan pingálta az utcai felületeket, ami végül tinédzserkorában több letartóztatáshoz vezetett. A modern, kortárs művészek nagy hatással voltak rá a világ minden tájáról. Kezdetben híres műalkotásokat festett meg a saját stílusában, hogy felhívja a figyelmet São Paulóra. Az emberi látás, az építészet, a városi tér és a háromdimenziós projektek mögött álló tudományt kutatta, meg akarta érteni, hogyan lehet hatékonyan festeni úgy, hogy nézőjének sajátos élményt nyújtson.
Technikája magában foglalja az ecsetet és a festékszórót is, a két „eszköz” használatával hatalmas részletességgel, tökéletes esztétikával, gazdag fény- és árnyékokkal képes objektumait 3D-ben megjeleníteni. Az 1990-es évekre Kobra São Paulót a kortárs utcai művészet fő helyszínévé tette. Ez idő alatt kezdett plakátokat is készíteni: reklámjai annyira sikeresnek bizonyultak, hogy különböző cégektől kapott marketing megbízásokat. A 2000-es évek elején létrehozta Memory Walls projektjét, amelynek céljaként a műalkotások segítségével próbálta átalakítani a közterek megjelenését, ugyanakkor visszahozni a város elveszett emlékeit is. Ez a projekt São Paulóban elosztott kisebb falfestményekből áll, amelyek a város történetét mesélik el, miközben megmutatják a korábbi és a jelenlegi közötti éles ellentétet. Összesen 10.000 négyzetméternyi területet használt fel mindehhez.
Kobra alkotásai immár 20 országban találhatók meg (pl. Anglia, Franciaország, az Egyesült Államok, Oroszország, Görögország, Olaszország, Svédország, Lengyelország), ezek egy része megrendelésre készült, míg mások az ő eredeti ötletei. Művei mindig társadalmi kérdésekkel kapcsolatos üzeneteket közvetítenek. Ma már egy művészekből álló csapattal dolgozik, akik havonta két-négy falfestményt festenek szerte a világon. És hogy a teljesítmény náluk igazi kihívás, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy méret tekintetében Kobra aztán felülmúlta saját rekordját: 2018-ban a Gunniess újabb rekordként könyvelhette el azt az utcai alkotást, amelyet egy csokoládégyártó vállalat épületére festett: a 700 óra alatt felvitt teljesítménnyel megduplázta 2016-os elsőségét (2000 festékszóró, 1400 liter akrilfesték, összesen 5729 négyzetméter).
Szilvási Krisztián
Forrás: facebook.com, visit.rio, boredpanda.com, en.wikipedia.org, freewalkertours.com, pt.wikipedia.org
A képek a flickr.com és a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményeiből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a képek készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép; 2. kép; 3. kép; 4. kép; 5. kép; 6. kép; 7. kép; 8. kép; 9. kép; 10. kép.
A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: Akinek füstöl a keze alatt a billentyű
2. rész: Mini várak között
3. rész: Közép-Európa leghatalmasabb erődítménye
4. rész: Bolhányi művészet, mákszemnyi nagyságok
5. rész: A világ legnagyobb hangszere, a Nagy Stalacpipe orgona
6. rész: Óriásmozaik Rubik-kockából
7. rész: Salvator Mundi – Minden idők legdrágább festménye
8. rész: A pénz nem boldogít! Vagy mégis!?
9. rész: A világ legnagyobb világító betleheme Manarolában
10. rész: Minden idők legnagyobb koncertjei
11. rész: Kolodko miniszobrok
12. rész: Labirinto Della Masone – A világ legnagyobb szabadtéri labirintusa
13. rész: A világ leghangosabb zenekarai
14. rész: Binhai szeme - Egy modern és futurisztikus könyvtár
15. rész: Predjama: a világ legnagyobb barlangvára
16. rész: Gigantikus kódex
17. rész: A világ legnagyobb Krisztus-szobrai
18. rész: A világ legsikeresebb albumai
19. rész: Minden idők legsikeresebb zenei előadói
20. rész: Minden idők legtöbb Grammy-díjasai
21. rész: Európa legrégebbi fahídja: a Kapellbrücke