Magyar vizsgafilm a cannes-i filmfesztivál válogatásában
Beleznai Márk Agapé címmel, Gryllus Dorka és Kenéz Henrik Ágoston főszereplésével készült rövidfilmjét kiválasztotta a cannes-i filmfesztivál Cinéfondation programja. A világ legnagyobb presztízsű filmes seregszemléjét fizikai valójában idén nem tarthatták meg a szervezők, de a rangos cannes-i válogatás filmjeit későbbi fesztiválokon világszerte bemutatják.
Nyilvánosságra hozták a cannes-i fesztivál teljes filmválogatását a szervezők. A filmes egyetemeken készült alkotások legjobbjait összegyűjtő Cinéfondation programba beválasztották Beleznai Márk, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) végzősének másodéves vizsgafilmjét. A 16 perces Agapé című rövidfilm Gryllus Dorka, Kenéz Henrik Ágoston és Egri-Rónay Benjamin főszereplésével készült, operatőre Barna Máté, vágója Kőváry Dániel, zeneszerzője Obbágy Máté volt. (A vezető tanárok: Groó Diana, Csukás Sándor, Szalai Károly, Pacskovszki József)
A kis költségvetéssel készült rövidfilm szűkre szabott képekkel és portrészerű beállításokkal mutatja meg egy majdnem hétköznapi kapcsolat kialakulását – ahogy az a főszereplők arcán lejátszódik. Kornél, a tizenéves filmőrült és Hanna, a kissé elvarázsolt negyvenes egyedülálló nő találkoznak. Aztán pár nap múlva találkoznak még egyszer, és lassan ráébrednek, hogy több közös van bennük, mint gondolták. A két, elsőre eltérő személyiség között hasonló múltbeli élményeik miatt – vagy éppen azok ellenére – egy valószínűtlen viszony alakul ki.
Az Agapé forgatókönyvét is jegyző Beleznai Márk idén diplomázik a Budapesti Metropolitan Egyetem Képalkotás alapszakának mozgóképkultúra és média szakirányán, diplomafilmjét készíti elő, és hétvégenként a főváros legkisebb mozijában, a Cirko-Gejzírben dolgozik, ahol ő a mozigépész. Szeptemberben az Agapé látható lesz a budapesti Friss Hús rövidfilmfesztivál versenyprogramjában.
Beleznai Márkkal az értesítés után a METU készített interjút
Mit jelent számodra, hogy meghívást nyert a filmed a cannes-i filmfesztiválra?
Nagyon nagy elismerés. Amikor elkészült az Agapé, szűk körben kaptam rá néhány pozitív visszajelzést, aztán beválogatták a Friss Húsra – ez volt az első sokk –, de nem gondoltam volna, hogy a Cinéfondation művészeti vezetőjének is elnyeri a tetszését. Ez egyben visszajelzés is, hogy Barna Máté és Kőváry Dani osztálytársaimmal, valamint Gryllus Dorkával és Kenéz Ágostonnal valami kiemelkedőt raktunk össze.
Mi volt az első gondolatod, amikor megtudtad, hogy bekerültél a programba?
Az, hogy ébren vagyok-e. :-) Ezt követte egy átható öröm, aztán az egészbe belekeveredett az aggodalom érzése, mert ekkor még úgy volt, hogy májusban megtartják a fesztivált Cannes-ban, de már megjelentek az első kétkedő hangú cikkek az interneten. Mindez gyors egymásutánban, intenzív öt perc volt. Azóta is ezek az érzések rotálódnak.
Nézted már, kikkel szállsz ringbe? Ki az, akinek a munkája különösen megérintett?
Ez csak a hivatalos bejelentéskor lesz számomra is nyilvános információ, így nem volt még lehetőségem, de amint tehetem, megnézem majd őket. Az biztos, hogy az 1998 óta bekerült magyar alkotók és kisfilmjeik alapján jó társaságba keveredtem. Ezek közül az Ahogy eddig, a Láthatatlanul és a Provincia című munkák voltak rám nagy hatással.
Megosztod velünk, hogy az idei diplomamunkádról mit lehet tudni? Mik a terveid?
Az idei diplomafilmemet sajnos a járvány miatt nem tudtam leforgatni, így csak forgatókönyvként létezik egyelőre. Egy egymástól elhidegült testvérpárról szól, akiknek váratlanul együtt kell tölteniük pár napot kettesben.
Az 1998 óta megrendezésre kerülő Cinéfondation programba a világ filmes képzést nyújtó egyetemeinek hallgatói nevezhetik diploma- és vizsgafilmjeiket. Évente több mint 2000 alkotás érkezik be, melyből a zsűri a programba 15-20 filmet válogat be, és a legjobb hármat díjazza. A cannes-i filmfesztivál úgynevezett „Hivatalos válogatásának” a része, amelyen korábban Mundruczó Kornél, Kocsis Ágnes, Szimler Bálint, Kárpáti György Mór, Andrasev Nadja, Szentpéteri Áron és Moldovai Katalin korai alkotásai szerepeltek.
Beleznai Márk portréfotó: © Barna Máté
Nemzeti Filmintézet és Budapesti Metropolitan Egyetem