Rodin 3D-ben
Hogy aztán Finta Gergely, aki Zádory Oszkár művésznéven már 1906-tól ott élt Párizsban, mit is csinált pontosan Rodin műhelyében, azt nehéz lenne most itt rekonstruálni. Az viszont biztos, hogy van a nagy szobrászról egy kis, alig 13 centiméteres szobra, amit a Finta Múzeum révén 3D-ben is tanulmányozhatunk.
Finta Gergely művészi pályafutásáról és annak a Nagy Háború alatti alakulásáról már olvashattak egy korábbi Fórumhungarikum cikkben. Innen (is) tudhatjuk, hogy a család által művésznek szánt Gergely Nagyvárad városának 400 koronás ösztöndíjából érkezett meg 1906-ban Párizsba, mégpedig szinte egyenesen az akkor 66 éves Rodin műhelyébe. Amibe ebben az esztendőben költözött be a nagy szakállú szobrász a tanítványaival, és ahol ma párizsi múzeuma is található. Mondanunk sem kell, Rodin ekkor volt a pályájának a csúcsán, még 11 év adatott neki, hogy alkothasson. Eme páratlan pályafutás pedig épületszobrászati és porcelánfestői munkák után 1875-ben az Érckorszak című bronzszobrával indult, melynek kapcsán rögtön megvádolták azzal, hogy egy élő emberről vett gipszmintát öntött ki.
Rodin műtermeiben 1884-től jelennek meg csoportosan az első tanítványok, egy évvel később pedig a szobrász Alfred Boucher ajánlására megérkezik ide Camille Claudel is. És 1892-ben teherbe esik Rodintől, majd a szakítás után rövidesen elmegyógyintézetbe kerül. A mester pedig az 1900-as párizsi világkiállítás után rengeteg megrendelést kap, miközben rendületlenül dolgozik élete fő művén, a Pokol kapuján is. Hogy aztán Zádory (Finta Gergely művészneve) a műhelyben milyen feladatot kap a paraszti sorból induló művésztől, arról csak találgatni lehet. Ezekben az években a kapu mellett egy sor portré készül többek között Victor Hugóról, Balzacról, Nyizsinszkijről is, talán itt kapott részfeladatokat Zádory is. Akiről az 1914-es, háború miatti internálásukra emlékezve Kuncz Aladár írta le, hogy „Párizsban élte a művészek könnyű és színes életét s legújabb szabású ruhában, frissen borotválva, fiatalon lépte át a fogság küszöbét”. Tudjuk, hogy Zádorynak már 1907-ben volt önálló műterme, és azt is, hogy impresszionisztikus szobraival némi sikereket is aratott az 1908-as Szalonon.
Ígéretes pályafutás volt ez, amit derékba tört a Nagy Háború, az 1914-től 1919-ig tartó internálás (a Fekete Kolostorban). A mi kis barettet viselő, nagy szakállába markoló szobrunkban pedig nem nehéz felfedezni Rodin vonásait. Finta egy jobb világra emlékezhetett ezzel a szoborral.
Pálffy Lajos
Forrás: forumhungaricum.hu