Képzelet és valóság mezsgyéjén
Kisiskolások játszhattak együtt a RÉV Színházi és Nevelési Társulat tagjaival május 22-én délelőtt a Kikötő szakmai hétvége keretében. A Mezsgye című komplex színházi nevelési előadás a képzelet és valóság határait feszegette, a mese világának kapujához vezetve mind a résztvevő gyerekeket, mind pedig a megfigyelőként jelenlévő felnőtteket.
A tantermi színházi játékot a győri RÉV, a budapesti FAQ Színházi Társulat, valamint a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ koprodukcióban készítette el. A programból ez alkalommal a Nyugat-magyarországi Egyetem Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskola 4. b. osztályának diákjai részesülhettek, akik érdeklődő aktivitással élték végig a realitás peremén át-átnyúló történetet.
Az ismerős osztályteremből indult a cselekmény, ám fokozatosan egyre titokzatosabb fordulatokat vett. Egy osztálytárs, aki nyáron homályos körülmények között hirtelen felnőtté változott. Az osztályfőnök, Hermina néni valami miatt egyre zavartabban viselkedik. És egyszer csak egy új osztálytárs kerül elő a szekrényből. A krimihez szokott felnőttek aggódni kezdtek, vajon mi fog kisülni a végén. A gyerekek viszont vidám izgatottsággal fogadták az újabb fejleményeket. A foglalkozás néhány pontján a társulat tagjai négy csoportot alkotva beszélgettek a diákokkal, lehetőséget adva a cselekmény feldolgozására. Másrészt együtt gondolkodtak a képzelet és valóság témájáról, ez a tárgykör adta az egész foglalkozás vezérfonalát.
Az eszmecsere után továbbgördültek az események. Eltűnt egy hetedikes gyerek, vajon mi történhetett? Az igazgató bácsi furcsa viselkedése mivel magyarázható? Léteznek-e koboldok és tündérek? Esetleg ők vannak a rejtélyes események hátterében?A gyerekek a mesés sztori előrehaladtával egyre jobban bevonódtak a játékba, együtt izgultak, és döntöttek, hogy tettekkel is belekapcsolódjanak-e a szövevényes históriába. Végül aztán a „minden jó, ha a vége jó” befejezéshez ők is hozzájárultak. Ennek lelki hatása érezhető volt a felnőtt közönségen is.
A RÉV színházi katarzist varázsolt az iskolai tanterem falai közé. Ez a kidolgozott alakításoknak, az atmoszféra megteremtésének és a játék magabiztos levezetésének volt köszönhető.
A foglalkozás célja többek között, hogy a gyerekek maguk jöhessenek rá, hogy nem „ciki” a mesék szeretete. A képzeletet használni jó és felszabadító dolog. Az ember fontos ereje és kincse a megfelelően irányított fantázia, melyre felnőttként is nagy szüksége van.
Eszembe jut A Halászkirály legendája című film, melyben párhuzamosan fut a realitás és a lélek valósága. Az alkotás egyik lehetséges üzenete, hogy ha az ember meg tudja élni a képzelete által teremtett belső mitológiát, akkor ez nem távolítja el a valóságtól, hanem inkább közelebb viszi hozzá. Sőt akár megoldásokkal is szolgálhat a nehézségeire.
A Mezsgye című színházi nevelési előadás ajánlója:
„Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy iskola. Egy évfolyam. Szeptember. Tanévkezdés, ami sosem egyszerű. A nyár során új kalandok hősei leszünk, továbbírjuk személyes történetünk – így van ez Tündével is, Hermina nénivel is, az osztállyal is. Kölcsönhatásba lépünk környezetünkkel, formáljuk, alakítjuk egymást. Közösségben élve számos benyomás ér bennünket: ahány egyén, annyi nézőpont, elképzelés. Ugyanazt az eseményt, jelenséget eltérő módon magyarázzuk, mást látunk igaznak, valóságosnak, különböző dolgokban hiszünk.
Képzeletünkkel befolyásoljuk a valóságot. Valóságunkkal befolyásoljuk a képzeletet.
Egyszer volt, hol nem volt…
Hol volt?
Hogy volt?
Mi történt velünk?
Tantermi színházi előadásunknak a diákok maguk is részeseivé válnak, és olyan eseményeket élhetnek át, melyekben nincs élesen meghúzott határvonal valóság és képzelet között. Ahogy megyünk a történettel és a szereplőkkel, kiderül, hogy az iskola bőven rejteget talányokat, meggondolandó helyzeteket. Akárcsak a mesebeli sűrű sötét erdő. A fák között beszűrődik a fény: egy tisztáshoz érkeztük. Ott van, ezért látjuk. Látjuk, ezért ott van. Vajon azért hiszünk benne, mert valóságos, vagy azért valóságóságos, mert hiszünk benne?”
Játszók: Bálint Bernadett, Balla Richárd, Orbán Borbála, Szántó Dániel, Varju Nándor
Blog: Tóvaj Ágnes
Író, dramaturg: Hajós Zsuzsa
Rendező: Tárnoki Márk
Pályázati együttműködés, megrendelés, érdeklődés a RÉV Színházi és Nevelési Társulat elérhetőségein: a revtie@gmail.com-on vagy a 70/360-8265-ös telefonszámon.
A RÉV Színházi és Nevelési Társulat elsődleges célkitűzése, hogy olyan iskolákba, olyan diákoknak vigye el a színház semmivel nem összehasonlítható hangulatát – akár tantermi körülmények közé – akik alig, vagy egyáltalán nem részesülnek ebből az élményből szociális vagy környezeti helyzetük miatt.
Színész-drámatanáraink több éves szakmai tapasztalattal rendelkeznek mind a színházi, mind a drámás munkát tekintve. Közösségteremtő munkájuk során évről évre több száz diákkal dolgoznak együtt – legyen szó színházi nevelésről, színjátszásról, vagy akár más szabadidős programról, táborokról.
Az elmúlt 5 év alatt mintegy 200 foglalkozásunkon több, mint 4500 diák vett részt Győrben és környékén.”
Szabados Éva