Nyitott Könyvtári Kapuk, könyvtári órák
A Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Gyermekkönyvtára 2025. május 5-től az év végéig meghirdeti a Nyitott Könyvtári Kapuk programját az általános iskolák alsó tagozatos osztályai számára. Erről és magukról a könyvtári órákról beszélgettünk a mosolygós gyermekkönyvtárosokkal.
Mit jelent, mit takar összességében a Nyitott Könyvtári Kapuk programja?
Ezzel a programmal az alsó tagozatos diákokat és tanítóikat könyvtári órákra invitáljuk. E-mailben értesítjük az iskolákat, és az óraajánlati listát is mellékeljük ‒ ezek a honlapunkon is megtalálhatók. A korábbi Alsósok Hónapja programunk igen nagy érdeklődésnek örvendett, a tavalyi évben 12 intézmény 23 csoportja látogatott el hozzánk májusban. Természetesen a Nyitott Könyvtári Kapukon kívül is szeretettel várunk minden osztályt és óvodai csoportot a könyvtárba!
Összességében mennyire aktívan érdeklődnek az iskolai osztályok az interaktív könyvtári órák iránt, és mennyire aktívan vesznek részt bennük a gyerekek maguk?
A tapasztalat azt mutatja, hogy az alsós osztályok érdeklődőek a könyvtári foglalkozásaink iránt. Sokan nemcsak a program keretén belül látogatnak el hozzánk, hanem az év során több alkalommal is.
A gyerekek nagyon aktívak a foglalkozások során, szívesen válaszolnak a kérdésekre, dolgoznak csapatban és oldják meg a feladatokat. Természetesen igyekszünk mi is minél inkább interaktívvá, szórakoztatóvá tenni az órákat, ezáltal is vonzóbbá varázsolni számukra a könyvtárat.
A Gyermekkönyvtár palettáján szerepelő könyvtárbemutató és könyvtárhasználati foglalkozásokat, könyvtári órákat egyaránt tartjátok óvodás csoportoknak, alsó- és felső tagozatos általános iskolásoknak. Mit tudtok elmondani, mennyire érdeklődők a kisebb és nagyobb diákok a könyvek varázslatos világa iránt? Szeretnek (még) olvasni a gyerekek?
Minden korosztály számára tartunk könyvtári órákat. A legaktívabban – ahogyan már szóba került – az alsós osztályok vesznek részt foglalkozásainkon, melyeken az iskolai nevelő-oktató munkát szeretnénk színesíteni, megkönnyíteni. Óvodás csoportok is szép számban látogatnak el hozzánk: számukra inkább mesékkel, játékokkal, színezőkkel, alkotással készülünk. De természetesen a legizgalmasabb rész az a számukra, amikor maguk nézegethetnek könyveket.
A felsős korosztályt sajnos egy kicsit nehezebb megfogni. Számukra is kínálunk érdekes és izgalmas órákat, viszont az órarend egyeztetés miatt őket nehezebben tudják elhozni a tanárok hozzánk. Összességében az a tapasztalatunk, hogy a szülők és a pedagógusok számára is fontos az olvasóvá nevelés, és ezt a könyvtárlátogatók és a kölcsönzések száma is mutatja.
Az Alsósok Hónapja tavalyi, rendkívül színes tematikáját böngészve felmerül a kérdés, melyek voltak a slágerek, illetve idén milyen témákkal készültök a Nyitott Könyvtári Kapuk programján belül a számukra?
A tavalyi évben a legtöbben a Mátyás udvarában és az Olvastad már? foglalkozásokat választották, de szívesen látogattak el a mesék/népmesék és a környezetvédelmi óráinkra is. A honlapon található órakínálatunkból az idén is lehet választani, ám természetesen egyéni kéréseket is igyekszünk teljesíteni.
Az idén egy új foglalkozással készülünk, amely a Kvíz Kalandok címet viseli. Ezt főként 3‒4. osztályos gyerekek számára dolgoztuk ki, egy kis szórakoztató kvíz lesz, ahol a gyerekek csapatokban fognak egymás ellen versenyezni. Nemcsak irodalmi, hanem szabadidős, filmes, zenés témákban is készülünk. De honlapunkon nemcsak az alsós korosztály, hanem az óvodások és a felsősök számára összeállított teljes órakínálatunkat is megtalálják az érdeklődő pedagógusok.
Nektek személy szerint vannak olyan kedvenc könyvtári órai témáitok, amelyek igazán közel állnak a szívetekhez, az érdeklődési körötökhöz? Meséljetek egy kicsit ezekről!
Az évek során úgy alakítottuk ki az órakínálatunkat, hogy mindegyiket közel érezzük magunkhoz. Mindhárman kicsit személyre is szabjuk a foglalkozásokat, hogy olyan elemeket tartalmazzanak, amelyek segítségével érdekfeszítővé tudjuk varázsolni a gyerekek számára őket. Örülünk, hogy ilyen színes kínálatot sikerült összeállítanunk, amelyek segítik a pedagógusok munkáját, és amelyek közelebb hozzák a gyerekeket a könyvek világához.
Szilvási Krisztián
Fotó: Vas Balázs