225

„Országunk legjobb nagykövetei”

A Virtuózok hátországa – akik mögöttük állnak

Még csak tizenévesek. Tehetségüknek köszönhetően mégis eljutottak oda, ahová jegyet venni is szinte lehetetlen, nemhogy a színpadra kiállni. A Virtuózok komolyzenei tehetségkutató műsor felfedezettjei lehetőséget kaptak arra, hogy megmutassák a világnak, mire képes ez a kis ország zenében. Ez azonban egyedül nehezen ment volna. Most azokat szólaltatjuk meg, akik a háttérből segítették őket a sikerhez.

A Virtuózok komolyzenei tehetségkutató műsort mára minden második magyar ismeri. Felfedezettjeit meghívták fellépni a Forma-1-re, és hétezer fő előtt adtak saját koncertet az Arénában – tudtuk meg a producertől, Peller Marianntól interjúnkban. „A Virtuózok tehetségkutató műsor egy mérce, ahol nemcsak nyerni, hanem önmagában szerepelni, sőt: még kiesni is jó, hiszen Szüts Apor versenyzőnk például nem jutott döntőbe, mégis többek között ő ment Kökény Tomival (Kökény Tamás nagybőgős, a Virtuózok második évadának fődíjasa – a szerk.) New Yorkba, a Carnegie Hallba fellépni. Ebből is látszik: mi nem engedjük el azoknak a gyerekeknek a kezét, akiket felfedeztünk. Segítünk nekik bekapcsolódni a vérkeringésbe, felléphetnek a nagy koncertjeinken, részt vehetnek nekik szervezett képzéseken. Tényleg nem túlzás azt állítani, hogy mi egy nagy család vagyunk” – hangsúlyozta Peller Mariann.

A nagy család azonban nem csak a fellépőkből, a zsűriből és a műsor készítőiből áll. A támogatók ugyanúgy ismerik a tehetségeket, és személyesen követik pályájukat.

Peller Mariann, a Virtuózok tehetségkutató műsor producere

„Segítjük a fiatalok elindulását, és ebben nagyon sokat köszönhetünk a támogatóinknak. Rengetegen mellénk állnak, és nemcsak az érdekli őket, hogy megjelenhetnek a műsorban, hanem valóban személyesen támogatják a tehetségeinket. Mészáros László MICE Alapítványa biztosította 10 diákunknak a menedzserképzést, ahol a vizsgán Sándor Zoliék (Sándor Zoli hegedűjátékával jutott a Virtuózok döntőjébe – a szerk.) projektje nyert egyetlen csapatként a művészi életből. Az Erste Bankkal most tervezünk egy Erste – Virtuózok inkubátor házat, amely próbateremként fog üzemelni, és mesterkurzusokat is tartunk majd benne. Sőt Jelasity Radován, az Erste elnök-vezérigazgatója maga tart órát a fiataloknak arról, hogyan lehet megtakarítani, befektetni a pénzüket” – mesélte a producer. Szavaiból kiderült: az Armel Operafesztiválnak a kiváló nemzetközi szakmai kapcsolatain túl minden bizonnyal komoly anyagi áldozatvállalással sikerült megszervezni a koncertet New York-i Carnegie Hallba, mégis segítettek, mert fontos volt nekik, hogy a Virtuózok nemzetközi hírnevet szerezzen. „A Neckermann Utazási Kft. ügyvezető igazgatója, dr. Békefi Veronika pedig maga is eljött velünk New Yorkba és megnézte a gyerekek koncertjét, amelyet támogatott” – tette hozzá. A támogatók azonban nemcsak adtak és adtak a fiataloknak, hanem maguk is számtalan élménnyel gazdagodtak.

Közülük kerestük fel dr. Békefi Veronikát, Jelasity Radovánt és az Armel Opera Festival igazgatóját, Havas Ágnest, akiket arról kérdeztünk: miért tartják fontosnak a fiatal zenei tehetségek támogatását? Milyen felejthetetlen emlék fűzi őket a műsorhoz és a versenyzőkhöz? „Számomra minden Virtuózok műsor igazi feltöltődést jelent. Az ifjú művészek energiája, tehetsége és munkabírása mindannyiunkat szerénységre int, ugyanis ők az igazi sztárok. A jövő nemzedék kiemelkedő személyiségeivé válhatnak, akik előtt meg kell hajolnunk, és segítenünk kell kibontakozásukat. A ma sikeres embereinek, vezetőinek át kell adniuk a tapasztalataikat, és támogatniuk kell az utánuk jövőket a zenében éppúgy, mint a bankszakmában. Ennek így kell lennie, ez az élet rendje” – mondta el nekünk Jelasity Radován, az Erste Bank elnök-vezérigazgatója.

Jelasity Radován, az Erste Bank elnök-vezérigazgatója

Hozzátette: rengeteg tehetség vész el azért, mert nem kapnak lehetőséget. Éppen ez az, amit a Virtuózok műsor megad nekik. „Nem ismerek még egy példát, ahol ekkora támogatással nagyobb eredményt lehetne elérni, mint ebben a műsorban. Garancia természetesen itt sincs a sikerre, de a műsor révén a legtehetségesebbek egyenlő eséllyel indulhatnak el a pályájukon, ami minden társadalom fejlődésének az alapköve. Nagy élményt jelentettek számomra a tavalyi nyertesek elbeszélései a berlini, a londoni és a New York-i koncertjeikről. Ezek a tizenévesek eljutottak oda, ahová, saját tapasztalatból tudom, még jegyet is szinte lehetetlen venni, hát még a színpadra kiállni, és megmutatni a világnak, mire is képes ez a kis ország a zenében. Ők az ország és a kultúra legjobb nagykövetei!” – emelte ki Jelasity Radován.

„A komolyzene népszerűsítése mindig is misszió volt, de ez a verseny azért is kiemelkedő, mert a nézők széles rétegeit ülteti le a képernyők elé. Azon túl, hogy mindenki drukkolhat a neki legjobban tetsző versenyzőnek, olyan műveket is megismerhet, amelyeket talán korábban még nem is hallott” – fogalmazta meg Havas Ágnes, az Armel Opera Festival igazgatója. Hozzátette: az Armel Opera Festivalnak hasonló a célja, mint a Virtuózoknak. „Mi is tehetségeket fedezünk föl, valamint az Armel tíz éve népszerűsíti az operát, ezen belül is elsősorban a kortárs műveket, ráadásul egyedülálló módon, hiszen minden produkcióban fiatal, professzionális énekesek kapnak főszerepet, tehát versennyel párosítjuk a fesztivál bemutatóit. Az Armel Opera Versenyre a világ minden tájáról pályáznak énekesek, akiket két fordulóban választanak ki a partneroperaházak igazgatói, rendezői az adott szerepre, és a fesztiválon nemzetközi szakmai zsűri értékeli és díjazza a legjobb előadót.”

Havas Ágnesnek minden epizódban voltak kedvencei. „Az izgatottságuk, a magabiztosságuk és a nyitottságuk megejtően üdítő, és minden versenyzőben van valami plusz, ami miatt szívesen nézem a válogatókat. A legszebb és legemlékezetesebb pillanatokat azonban mindig a koncerttermekben éltem meg, amikor ovációval és álló tapssal ünnepelte a közönség a fellépőket Zürichtől New Yorkig. Megható és szép élmények voltak, amelyek feledhetetlenek számomra is. Jó volt átélni a gyerekek sikereit, és látni, hogy mennyire boldogok voltak, amikor érezték a közönség szeretetét. Beszélgetéseink során jó volt azt is érzékelni, hogy tudják, ezekért a sikerekért újra és újra meg kell küzdeniük, és öröm számomra, hogy kivétel nélkül mindenki azt szeretné, hogy később visszatérhessenek ezekbe a koncerttermekbe.” A tehetségek lelkesedése nem véletlen, hiszen az Armel Opera Festivalnak köszönhetően a világ legnagyobb színpadjain mutatkozhattak be.

Havas Ágnes, az Armel Opera Festival igazgatója

„Amikor 2014-ben elindult a Virtuózok tehetségkutató verseny, örömmel ajánlottunk föl elsőként a kicsik korcsoportgyőztesének, Boros Misinek egy bemutatkozási lehetőséget Zürichben, a Tonhalléban. A csaknem kétezer férőhelyes, csodálatos koncertteremben óriási sikere volt Misinek. A következő versenynél már mind a három korcsoportnyertesnek adtunk díjat, és bevezettük az „Armel Opera Festival – A Virtuózok nemzetközi útja” szlogent, hiszen olyan neves helyeken léphettek és léphetnek fel a fiatalok, amelyek, ahogy ők mondják, eddig csak az álmaikban szerepeltek. Ilyen volt a fődíjas Kökény Tamás nagybőgősnek felajánlott koncert, amely New Yorkban, a Carnegie Hallban volt március 1-jén, és hasonlóképpen nagy boldogságot szereztünk Váradi Gyuszi hegedűsnek, aki karácsonykor, december 25-én a Berlin Filharmonia koncerttermében léphetett föl. Az Armel Opera Festival harmadik díjazottja, Holozsai Eszter fuvolista pedig a London Mozart Players kíséretében októberben fog bemutatkozni a londoni közönségnek” – árulta el Havas Ágnes.

A tehetségeknek azonban a megtiszteltetésen kívül sokkal többet ad ez a lehetőség. „Megízlelhetik, milyen középpontban lenni, sikeresnek lenni, és egyfajta színpadi rutinra is szert tesznek, ami nagyon jó dolog. A kritikus és elkényeztetett New York-i, berlini és londoni közönségnek maximális művészi teljesítményt kell nyújtani. A Virtuózok nyertesei sokat tanulnak ezekből a fellépésekből, mert ezekre a helyekre vissza szeretnének majd jönni, amikor már professzionális zenészek, szólisták lesznek. A másik pozitívum, hogy a portfoliójukból biztosan nem fognak kimaradni ezek a helyszínek, és örülünk, ha a további pályájukat ezzel segítjük. Az Armel Opera Festival Díj tehát egy értékes lehetőséget ad a Virtuózok nyerteseinek. Megmutatja: miért érdemes nagyon sokat gyakorolni, és mindent megtenni azért, hogy kiemelkedők legyenek. A fiatalok a tehetségkutató verseny előtt is sokat tanultak, hiszen eljutottak az elődöntőig vagy tovább, de fontos, hogy megtalálják saját magukban azt a képességet, amely egyedivé teszi művészetüket. Úgy gondolom, ha mélyen megérinti a díjazottakat az általunk szervezett fellépés, akkor mindent meg fognak tenni, hogy a lehető legmagasabb szintre jussanak. Ha ez így lesz, akkor büszke leszek arra, hogy az Armel is hozzájárult a tehetséges fiatalok pályájának alakulásához” – vallotta Havas Ágnes.

dr. Békefi Veronika, a Neckermann Utazási Kft. ügyvezető igazgatója

A tehetségeknek azonban nem csak leszervezik a külföldi fellépéseket. Azt is meg kell oldani, hogy anyagi helyzetüktől függetlenül felkereshessék a világ különböző pontjait. „A magyarországi Neckermann – a mögötte álló, világméretű konszern segítségével – a Virtuózok tehetségeit juttatja el a külföldi színpadokra, ezzel segítve őket a jól megérdemelt nemzetközi ismertséghez és sikerekhez” – mondta el dr. Békefi Veronika, a Neckermann Utazási Kft. ügyvezető igazgatója.

„A Virtuózok magyar sikerstory, amely a hagyományos zenei oktatásra és szolfézsoktatásra épül. Az itthoni Virtuózok-koncertek mellett idén tavasszal a Virtuózok New York-i fellépésén személyesen is részt vettem, ahol láttam, hogy a fiatalok milyen könnyedséggel tudnak egy komoly, zenekedvelő és zeneértő közönséget elvarázsolni. A klasszikus és crossover számok tökéletes előadása elnyerte a főleg amerikaiakból álló közönség elismerését. Látszott minden egyes fellépőn, hogy micsoda inspirációt jelent számukra az az elismerés, amelyet egy valódi standing ovation jelent. Ezekért a sikerekért érdemes dolgozni” – emelte ki dr. Békefi Veronika.

„A tehetség minden területen fontos feltétele a sikernek, éppúgy, mint a szorgalom és a megfelelő szakmai irányítás. A Virtuózok egy új, pozitív kezdeményezés, mely örömmel tölti el az embert, a fiatalok lelkesedéssel és profizmussal zenélnek. Ezt a pozitív életérzést szeretnénk terjeszteni, hiszen erről szól a mi munkánk is: utasaink álmait szeretnénk valósággá változtatni” – hangsúlyozta dr. Békefi Veronika, hozzátéve: a Neckermann már a Virtuózok első évadában a tehetségkutató műsor mögé állt, hiszen ez a kezdeményezés maximálisan illik a társadalmi felelősségvállalási stratégiájukhoz. „A 25 éves itthoni fennállásunk alatt mindig fontosnak tartottuk, hogy sikerünkből valamennyit visszajuttassunk a társadalomnak.”

A napokban ért véget a Virtuózok harmadik szériája. Idén Abouzahra Amira hegedűs lett a kicsik korcsoportjának, Kis Radu hegedűs a tinik korcsoportjának, míg Kristóf Réka énekes a nagyok korcsoportjának győztese. Közülük a közönség Kristóf Rékát választotta 2017 abszolút győztesének, így legközelebb ő léphet fel a New York-i Carnegie Hallban az Armel Opera Festival szervezésében.

Wéber Anikó
Címlapfotó: Kállai-Tóth Anett
Forrás: kultura.hu

2017.06.10