2587

A trance

Az elektronikus zene – 10. rész

A trance a kilencvenes évek elején kialakult, szerteágazó és állandóan változó elektronikus zenei műfaj, mely leginkább az acid-re és a techno-ra vezethető vissza. Frankfurtot tekintik a szülőhelyének, de napjainkban Hollandia számít az egyik legnagyobb központjának. Neve a transz szóból eredeztethető, amely egyfajta hipnotikus, önkívületi állapotra utal, amit különleges hangzásával ér el a zene a hallgatóknál.

Az eredeti trance (classic trance vagy pure trance, esetleg original trance) zene kb. 120-155 bpm sebességű, de a különböző irányzatai lassabbak és gyorsabbak is lehetnek. A klasszikus trance 4/4 ütemű és ismétlődő, dallamos szintetizátor frázisok jellemzik. Ezt a zenét hallgatva az embernek olyan érzése támad, mintha a hangok eltorzulnának, megnyújtódnának, elsüvítenének. Egy érzelmekben gazdag, fülbemászó stílusról van szó, melyre a felemelő hangulat és letisztult dallamok jellemzőek, s melynek kedvelői stadionokat töltenek meg egy-egy zenei eseményen, melyek a klub-kultúra fontos részét képezik. A világ legismertebb, legnépszerűbb lemezlovasai tartoznak a trance DJ-k körébe: Armin Van Buuren, Paul Van Dyk, Ferry Corsten, Above and Beyond, Gareth Emery, Markus Schulz, stb. A műfajnak több leágazása is van, melyek hangzásban, tempóban különböznek egymástól. A legemészthetőbb, legpopulárisabb trance zenéket rendszeresen játsszák a rádiók is, bár Magyarországon nem tartozik a mainstream zenei irányzatokhoz.

Az első trance szerzemények olyan előadók nevéhez fűződtek, mint Jam and Spoon, Age Of Love, Dance 2 Trance, vagy az Underworld, ill. az Orbital, de meg kell említenünk a német Harald Blüchelt, aki Cosmic Baby néven futott, a General Base-t, amely mögött Thomas Kukula állt, az olasz Datura-t és a Humate-t, valamint az Onda Del Futuro-t. Harald Blüchel Paul Van Dyk-kel együtt hozta létre a The Visions Of Shiva nevű formációt, a Frankie Goes To Hollywood pedig új remixekben adta ki régi slágereit.

1994-ben a trance zenék széles körben elterjedtek és a diszkókban is megszokottá váltak. Ekkor működött a God’s Groove együttes, Einstein Doctor Deejay, és 1995-ben tűnt fel a német DJ és producer Taucher. Az RMB, a Salt Tank, a B.B.E. a 90-es évek második felében alkottak, úgy mint a németországi török DJ Quicksilver vagy a svéd Antiloop duó. Említésre méltó még az Energy 52, a német Kosmonova és a szintén német Beam & Yanou projekt. A Trance Atlantic Air Waves formáció mögött Michael Cretu és Jens Gad állt, de nem feledkezhetünk meg a Sequential One (később SQ-1) együttesről, Tomcraftról, az északír Agnelli & Nelson duóról, a német Schillerről, a holland Three Drives duóról és a DJ Sakin & Friends formációról sem.

Az ezredforduló környékén fénykorát élte a műfaj, nagyon karakteres szintik, dallamok jellemezték az ekkortájt íródott zenéket. Tiesto, Ferry Corsten, Blank & Jones és Armin van Buuren nevével is ekkor ismerkedhettünk meg, majd jött az ATB, amely egy populárisabb vonallal hívta fel magára a figyelmet. Olyan, mára klasszikusnak számító, már-már epikus darabok származnak ebből az időből, mint a Cafe Del Mar, a Madagascar, a Synaesthesia, az Airvawe, a Voyage, a Greece 2000, a Chicane Saltwater-e, vagy Binary Finary 1999-e. Meg kell említenünk a Mario Lopez néven futó hannoveri DJ-t, a Mythos ’N DJ Cosmo duót, a jugoszláv-német Pulsedrivert, a német Paffendorfot, a Veracocha-t vagy a dán Barcode Brothers duót, William Orbitot, a finn Darude-t, a Lightforce-t, a norvég Doctor No-t, a japán Ayumi Hamasakit és a belga Minimalistix-et.  ATB, Talla 2xlc, Sunbeam, Schiller, Taucher és DJ Mellow-D közösen munkálkodtak néhány lemez erejéig Trance Allstars néven, a holland Gouryella pedig Ferry Corsten és Tiesto projektje volt.

Míg a 90-es évek zenéi javarészt instrumentális darabok voltak, a 2000-es évektől egyre nagyobb szerepet kapott a vokál, amely által egyre populárisabb műfajjá vált a trance, és ekkoriban kezdődött meg a változás, ami aztán számos ma ismert alstílus létrejöttét eredményezte. Olyan előadók kezdték ekkoriban pályafutásukat, mint az Above & Beyond, Gabriel & Dresden vagy John O’Callaghan. Ekkoriban Tiesto számított a műfaj legmeghatározóbb dj-jének, akit 2002, 2003 és 2004-ben is az év legjobb lemezlovasának választottak. De ekkor működött Mark ’Oh, André Visior, az angol Darren Tate – aki több előadónéven alkotott a 2000-es években –, DJ Shog, aki nem más, mint a hamburgi Sven Greiner, a holland 4 Strings, a Delerium, a Lichtenfels együttes és a Clokx.

A 2000-es évek közepe is rengeteg változást hozott, beérett egy keményebb hangzás, és a tech trance vonal is ekkor erősödött meg, de az igazán érdekes dolgok még csak ezután következtek. Olyan nevekkel ismerkedhettünk meg ez idő tájt, mint Sander van Doorn, Richard Durand, Mike Foyle, Andy Duguid és Jonas Steur. Armin van Buuren népszerűsége is csak ezután nőtt meg igazán, és azóta őt titulálják a trance első számú nagykövetének, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy 4 éven keresztül ő kapta meg a legjobb lemezlovasnak járó díjat. Nem mellékesen ezek az évek szintén kedveztek az Armin Van Buurennel párhuzamosan nagy népszerűségnek örvendő Ferry Corstennek vagy Markus Schulznak. Illetve itt olyan előadók szárnypróbálgatásait is láthattuk már, mint Garreth Emery, aki akkoriban GTR néven alkotta meg talán az egyik legnagyobb trance himnuszt, a Mistralt.

Napjainkban a műfajnak számos alága van, így nagyon sokszínű és változatos, olykor még a beazonosítása is nehézkes. Rengeteg dalban találkozhatunk house, tech és elektro jegyekkel, a határok elmosódtak – egy producernek mára csak a fantázia szabhat határt. Az utóbbi pár évben olyan előadók neveivel gazdagodott a szcéna, mint Arty, Shogun, Wezz Devall, Bjorn Akesson, Arnej, W&W, Ashley Wallbridge, Tydi és BT.

A magyar trance zenék a 90-es évek közepétől kezdtek észrevehetően feltünedezni, követve a külföldi trendeket, trance-dance dalokat alkotva. Később egyre több, tisztán trance hangzású magyar felvétel is megjelent, mint a Sonic Age Napfogyatkozás című alkotása, Sterbinszky-től a Trance Sound Of Dance Tuning Disco, a Jay Project néven futó Fresh-ből kilépett Judit Mást játszom albuma vagy az U Pro Igaz angyala, mely Personal Angel címen is megjelent. A magyar trance zenék 2002-től megsűrűsödtek, és a külföldi vonalat követve a hard trance áramlat erősödött. Náksi vs. Brunner a 2000-es évek első felében főként a Budapest Parádé himnuszok elkészítésével váltak feledhetetlenné. A Nézz az ég felé, Csak 1 nap van, Budapest száll és Mindenki című dalok mind durrantak. A Skyland a 2000-es években szintén inkább a trance felé vette az irányt, és a Splash számos dance lemez mellett a 2000-es években már trance-dance zenékkel jelentkezett, amelyek között egészen kiválóak is születtek (Talán). Említésre méltó még a Draft és persze a Kozmix.

A trance-nek rengeteg alműfaja van, közülük az egyik legismertebb az uplifting trance (vagy anthem trance, esetleg epic trance), melynek sajátossága a felemelő, eufórikus hangulat, elszállós dallamok és szép kiállások. Kiemelkedő képviselői: Aly & Fila, Armin van Buuren, Daniel Kandi, Paul van Dyk, Sean Tyas, Ferry Tayle, Magyarországon Adam Szabó, Tebron, Mickey Simon, Octave, Sunny Lax, Tranzident, Myon & Shane54 és Sterbinszky. A deep trance mélyebb, érzelmesebb zene, a basszus vonal kevésbé hangsúlyos, inkább egyfajta lüktetés. A dallamvilág hol nyugodt, hol fájdalommal teli hangokra, hatásokra épít. Ilyen zenét játszik például a The Blizzard, Sync24, Angel Ace, Cliff Coenraad, Senzar, Sam Sharp vagy a Deep Space Organisms. Az acid trance a Roland TB-303-as bassliner – esetleg TR-808 – és a szintetizátor használatán alapul; gyorsabb az általános trance zenénél, egy tizenhatod ütemű; többnyire vokál nélküli, dinamikus, kemény, minimalista és olykor hosszú zeneszámok jellemzik. Nem egy esetben a hard trance-szel együtt jelenik meg. Ezt a stílust képviseli például a Union Jack, Kai Tracid és Art Of Trance. A hard trance népszerűsége a 90-es évek végén tetőzött, jellegzetessége a keményebb, agresszívebb ütemek, melyeket a hardcore-ból vett át, viszont jelen vannak a trance-ből ismert eufórikus, érzelmesebb dallamok is. Ezen a területen alkotott többek között a Cosmic Gate, a Megara vs. DJ Lee vagy a DJ Scot Project. A club trance a műfaj leginkább mainstreamhez tartozó ágazata, mely dallam- és ritmusgazdagsága miatt rendkívül népszerűvé válhatott elsősorban német nyelvterületeken és Közép-Európában. Eljutott továbbá Ázsiába is, viszont az afro-amerikai hangzáshoz szokott amerikai fülnek mindig is idegen maradt, így nem tudott hatékonyan betörni a tengeren túli piacra. A stílus hazánkban is jól ismert külföldi képviselői például CJ Stone, Lasgo, Milk Inc, Sash!, Dj Quicksilver, Paffendorf, Pulsedriver, Master Blaster, Sylver, illetve a Groove Coverage, magyar előadók közül a legismertebb a Myon & Shane 54. A Goa trance zene származási helyéről kapta a nevét. Hipnotikus, kábulatba ejtő, lüktető dallamokkal fűszerezett műfaj. A 90-es évek elején ismerték el hivatalosan is, de gyökerei egészen a 70-es évekig nyúlnak vissza. Fő képviselői a Trilithon és az Astral Projection. A psychedelic trance (vagy psy trance) a Goa trance-ből fejlődött, majd vált önálló műfajjá. A stílusra jellemző fő motívumok megmaradtak, de egyik meghatározó vonása, hogy nagyon sok spontán jött hangot és mintát használ fel. Ebben a műfajban vált ismertté az Infected Mushroom és Astrix. A progressive trance az ezredforduló óta az egyik legnépszerűbb ága a műfajnak, mely a deep és a hard trance sajátságos keveréke. Közel áll a progresszív house-hoz, középpontjában a basszusok és fülbemászó szintiszólamok állnak. Ilyen zenét játszik például Markus Schulz, Sied van Riel vagy Tiesto. A dream trance a legkorábbi önálló stílusirányzatok közé tartozik, alakulását legnagyobb mértékben a house befolyásolta. Fülbemászó dallamok, jellegzetes ütemek, olykor zongora vagy hegedűjáték jellemezte. Legismertebb képviselői Robert Miles, Dj Dado, a német Zhi-Vago és az osztrák Imperio. Az Ibiza trance (vagy balearic trance) is a születési helyéről kapta a nevét. Számos elemet használ a chillout és ambient vonalból (lassú alap, fülbemászó, terjengős); lágy, kellemes, mediterrán dallamok, gitárszólók jellemzik. Olyan előadókra gondoljunk, mint Roger Shah vagy Pedro del Mar. A proglifting trance talán a legfiatalabb ágazat, az utóbbi években terjedt el. Ahogy neve is mutatja, az uplifting és a progressive trance keveredése. A ritmusok feszesek, mégsem emelkednek az uplifting magasságába. Kimunkált hangszerelés, dallam és énekközpontúság jellemzi. Legjellegzetesebb képviselői: Beat Service, Heatbeat, Shogun, Stoneface & Terminal, Super8 & Tab, Tritonal. A tech trance (vagy techno trance) az ezredforduló környékén kialakult zenei irányzat, a techno és a trance főbb stílusjegyeit összeolvasztva született, innen ered a neve is. A keményebb, fémesebb szinti hangok keverednek a trance dallamosságával, viszont tempója lassabb, mint a hard trance-é. Ernesto vs. Bastian, Joop, Marcel Woods, Marco V, Sander van Doorn, W&W, Wezz Devall ilyen zenét játszanak.

 

tmoni

Az elektronikus zene sorozatának korábbi cikkei:

1. rész: A klasszikus elektronikus zene
2. rész: Az ambient
3. rész: Az acid
4. rész: A synthpop vagy szintipop
5. rész: Az electro
6. rész: A house
7. rész: A techno
8. rész: A jungle és a drum and bass
9. rész: A rave


Forrás: Wikipédia, Eyn: A trance zenék története == Régi új zenék blogja, Németh Balázs: Stílusbontó: trance == poducerdj, Andsen: Trance műfajok == music for trance people

Fotó: A kép a http://www.everystockphoto.com szabad felhasználású gyűjteményéből származik, a szerzői jogtulajdonos a kép készítője. A kép felhasználása a licenszfeltételek (http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/) alapján forrásmegjelöléshez kötött. A felhasznált kép forráshelye a szerzői jogi feltételekkel és a szerző megnevezésével a következő linken található: http://surl.hu/Bdb6hI

 
2014.04.25