1185

A jövő cirkuszát építik

Interjú a Fővárosi Nagycirkusz igazgatójával

Cirkusz. A legtöbbünknek az önfeledt szórakozás jut eszébe a szóról, van azonban olyan, akinek a cirkusz az élete, a munkája, és még be is kell bizonyítania, mi mindenre képes.

A Nemzeti Artistaképző Intézet vizsgáján Fekete Péter miniszteri biztossal, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatójával beszélgettünk az átalakuló cirkuszművészet jelenéről, jövőjéről és a változás egyik legfőbb hajtóerejéről, a diákokról.

Az artistaképzősök vizsgáján készül az interjú. Hogyan értékeli a fiatalok teljesítményét?

Nagy boldogság kijelenteni, hogy nemcsak egyetlen iskola, hanem a Nemzeti Artistaképző Intézet vizsgáján vagyunk, a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ művésztelepén. Ilyen helyen fellépni és megmérettetni nagyon komoly kihívás. A Baross Imre Artistaképző diákjai mellett az ország összes többi artistaképző intézetének tanulói is itt kapnak lehetőséget az artistavizsga letételére.

A vizsgán felfigyeltem olyan diákokra, akik már most megállják a helyüket a világ bármely cirkuszában vagy színházában. Két olyan produkciót is láthattunk, amely a klasszikus cirkuszművészet alapjaiból indul ki, de a modern cirkusz felé halad, ahol a bemutatott produkció szinte minden elemében harmóniát sugároz. A mozgás, a zene, a jelmez a tartalmi elemek, a trükkök szervesen fonódnak egymásba, a számnak dramaturgiája van, amely magával ragad, beszippant. A vizsgaelőadásuk alapján ki is választottam két lányt, akiknek fel fogok ajánlani egy-egy szerepet a Fővárosi Nagycirkusz következő, Lúdas Matyi című produkciójában.

Mennyire népszerű ma a cirkuszművészet?

Hat hét alatt 100 ezer ember látta az Atlantisz gyermekei című előadást. Ez a szám egy közepes méretű város teljes lakosságszámának a duplája. Talán a legnépszerűbb előadó-művészeti ág a cirkusz, hiszen életkortól, társadalmi rétegtől, előképzettségtől és bőrszíntől függetlenül szólítja meg a nézőket. Rendkívül széles kör számára nyújt katarzisélményt, és juttatja el az üzenetét, amely végső soron a művészet feladata.

Mik a tervei a következő időszakra?

Új cirkuszművészeti központot szeretnénk létrehozni Európa közepén, amely az utánpótlás-nevelésre is kiemelt figyelmet kíván fordítani. A Fővárosi Nagycirkusz Közép-Európa egyetlen kőcirkusza. A megújult intézményt Közép-Európa cirkuszművészeti központjává szeretnénk alakítani, ahol a külföldi művészek is otthon érzik magukat. Meg kell adni a lehetőséget a diákjainknak, hogy külföldi tanároktól tanuljanak.

Az új központ építése mellett a tartalom finomítására, részletesebb kidolgozására kell koncentrálnunk. A Baross Imre Artistaképző Iskola vezetőségében olyan partnerekre találtam, akik segítenek ezeknek a terveknek a megvalósításában. Szeptembertől elindítjuk a cirkuszi háttérszakmák képzését. Porondmestert, fénytechnikust, hangtechnikust, cirkuszi táncost fogunk képezni. Bízom benne, hogy nemcsak az artisták, hanem a kiszolgáló szakmai személyzet tekintetében is egyedülállóak tudunk majd lenni Európában.

Az utazó társulatok vezetői és a Fővárosi Nagycirkusz közösen kezdeményezték a cirkuszművészet felvételét az UNESCO Szellemi Kulturális Örökségek listájára.

Ezt a kezdeményezést a szakmai bizottság már jóváhagyta, és felterjesztette az Emberi Erőforrások Minisztériumába, ahol elbírálásra vár. A döntést szeptemberben hozzák meg, addig pedig reménykedünk.

Liska Enikő
Fotó: Csákvári Zsigmond
Forrás: kultura.hu

2016.07.30