874

RDT 2016: Nap-BLO’ avagy mijárafejedben.most, Légyvíz, Csak Színház

Hermann Brigitta írásai

Március 18-19-én zajlott Győrben a XXVII. Nyugat-Dunántúli Regionális Diákszínjátszó Találkozó (RDT). A rendezvénynek a győri Generációk Háza adott otthont, a főszervező Import Impró Egyesület és Országos Diákszínjátszó Egyesület munkáját a Gyermekek Háza és a József Attila Művelődési Ház segítette. A zsűriben Naszlady Éva színész, rendező; Egervári György színházpedagógus; valamint Pallagi Ákos zenész, rendező kapott helyet. Az összesen 13 színi előadás közül háromról Hermann Brigitta írt (diák)beszámolót.

Előadás címe: Nap-BLO’ avagy mijárafejedben.most

Eredeti mű: Karinthy Frigyes – Tanár úr kérem, Háy János – A bogyósgyümölcskertész fia
Csoport neve: A Társulat
Csoportvezető: Németh Andrea
Díjak: Bronz minősítés; Különdíj: Várhelyi Zoltán – zenei vezetői munkájáért

Már elballagott KIMI-s diákszínjátszóként idén egy új, izgalmas helyzetből követhettem nyomon a fesztivál eseményeit. A szombati délelőttöt a szombathelyiek A Társulat elnevezésű csoportja nyitotta Nap-BLO’ avagy mijárafejedben.most című előadásukkal. Összeollózták a Karinthy-naplót, a Tanár úr kérem című ifjúsági kisregényt, Háy János A bogyósgyümölcskertész fia című művét, illetve Eve Ensler szövegeit saját szerzeményeikkel. Mindezeket pedig vezetőjük, Németh Andrea segítségével egy mozaikos szerkesztési elvvel egybegyúrták egy összművészeti, generációkat tömörítő, nosztalgikus hangvételű produkcióvá.

Szerintem korosztályi sajátosságokban ők már pár évvel előrébb tartanak, mint a „rossz tanuló felel” című klasszikus diákjai, hogy miért jó lánynak lenni, vagy hogy még mindig a nyolcadikos felvételi eredményeit várjuk. Felvetődött bennem, hogy a sorkatonaság vajon mennyire aktuális téma, hogy miként tudunk ma meghódítani egy NDK-s kislányt, valamint milyen összhatást teremt egy 19. század végi szöveg mai szlenggel teletűzdelve? Örömmel töltött el, hogy a ’20-as évek andalgó sanzonjai mellett egyeseknek a Bizottság óta még mindig „izzad a tenyerük”, ha szerelmesek.

Előadás címe: Légyvíz

Eredeti mű: Móricz Zsigmond – Tiszazugi méregkeverők
Csoport neve: Actcentus
Csoportvezető: Balla Richárd
Díj: Bronz minősítés

A napot egy elsőfesztiválozó győri csoport, a Révai Kezdő diákjainak Légyvíz című produkciójával folytattuk. Alapul vették Móricz Zsigmond Tiszazugi méregkeverők című anekdotából indult novelláját, valamint csoportvezetőjük, Balla Richárd írásait. Belecsöppenhettünk egy feminista mikroközösség mindennapjaiba, Fellini Nők városa című filmjének egy falusi-népies leképződésébe.

Egy, az eseményekre kívülről rálátó fiatalember segítette az időutazást, interaktív módon. Egy hely, ahol a Nivea mellett a férfiember ugyanúgy általános fogyócikknek számít, ahol az asszonyok „kétnaponta temetik az urukat”, ahol a nők legjobb barátját Arzénnak hívják. „Ehhez képest kívántak nekünk nagyon jó szórakozást.” Természetesen minden a legnagyobb happy enddel végződött.

Előadás címe: Csak színház

Eredeti mű: Csehov – Sirály
Csoport neve: Nagy Arrabona
Csoportvezető: Fekete Anikó
Díjak: Emléklap; Különdíj: Fekete Anikó – A színházi formák sokszínű felmutatásáért

A délelőttöt a Nagy Arrabona, Fekete Anikó csoportja zárta Csak színház elnevezésű előadásukkal. Idén egy örök klasszikushoz, Csehov Sirály című drámájához nyúltak. A kontakt elemekkel és ének-zenei megoldásokkal tűzdelt játék több szempontból is megtörte az eddigi konvenciókat. Kivételesen nem az ominózus Nyina-monológot éreztük az origónak, számtalan saját madármotívum született.

A karakterek alteregókká oszlása érdekes színezetet adott a jól ismert történetnek. Színház volt a színházban, láthattuk, miként rendeznek a nagy rendezők, s hogy milyen is az alkotói válságuk. Interaktív módon közelítettek bennünket az általuk megálmodott világhoz, kihasználva a teret, a nézői játékkedvünket. Mindez természetesen a végkifejletben csúcsosodott ki: igen, kizökkentünk a kényelmes kívülálló közönség szerepéből.

Hermann Brigitta
Fotók: Kulcsár Melinda (1. kép), Mezősi Kristóf (2., 3.)

RDT1: Ignéczi Dóra írásai itt olvashatók
RDT2: Juhász Robin írásai itt olvashatók

2016.05.05
32