886

Fred Frith a Tű Fokán Művészeti Fesztiválon


Június 29. és július 3. között a cserhátszentiváni Tű Fokán Művészeti Fesztiválon háromnapos improvizációs workshopot tart Fred Frith brit komponista, improvizációs zenész, multi-instrumentalista. A műhelymunka nagyzenekarában való részvételre a szervezők most pályázatot írnak ki: olyan angolul beszélő, pályájuk elején járó hangszereseket várnak, akik még nem töltötték be 28. életévüket.

A workshophoz tíz női és tíz férfi résztvevőt, tíz magyar és tíz külföldi zenészt keresnek: hat nádfúvóst (fuvolást, oboást, klarinétost, fagottost és két szaxofonost), három rézfúvóst (trombitást, harsonást, szárnykürtöst), négy vonóst (hegedűsöket, brácsásokat, csellistákat), egy bőgőst (basszusgitárost vagy nagybőgőst), egy dobost, egy ütőhangszerest, egy gitárost, egy elektronikus zenészt, valamint két vokalistát.

A fesztiválon a magyar zenei élet szereplői is tartanak különböző tematikákban workshopot: a műhelyvezetők között megtalálhatjuk Bali Jánost, Sőrés Zsoltot és Gryllus Samut is. Bali János karmester, furulya- és barokkfuvola-játékos és a Pázmány Péter Tudományegyetem tanára a fesztivál „Res Facta” műhelyének vezetője lesz, amelynek idén „Krisztus hét szava a keresztfán” lesz a tematikája. A cserhátszentiváni Kisboldogasszony templomban, a Szervánszky vonósnégyes előadásában június 30-án elhangzik Haydn vonóskvartettre komponált műve. Gondolati felütést Tillmann József fog adni Transzcendencia és a tánc eksztázisa munkacímű előadásával. Bali János Heinrich Schütz Die sieben Worte Jesu Christi am Kreuz című darabját helyezi kurzusa középpontjába. A mű öt énekest és öt vonós hangszert, valamint orgona kontinuót foglalkoztat, időtartama kb. 15 perc. A kurzuson emellett más Schütz-darabok is terítékre fognak kerülni a Symphoniae Sacrae és a Kleine geistliche Konzerte sorozatokból, az énekesek és a hangszeresek kedve és kapacitása szerint, további fél-háromnegyed óra időtartamban. A workshop struktúja: három nap próba, utána koncert.

Gryllus Samu jazzzenész, zeneszerző soundpainting workshopot tart: a soundpainting (vagy magyarul hangfestés) egy multidiszciplináris jelnyelv, melynek segítségével színészek, zenészek, táncosok és képzőművészek hozhatnak létre közös kompozíciókat. A nyelvet Walter Thompson amerikai szaxofonos és zeneszerző kezdte el kialakítani 1974-ben Woodstockban, mára több ezren ismerhették meg a rendkívül ötletes és praktikus jelek rendszerét, melyet a világ több egyetemén is tanulhatnak az érdeklődők. A szellemi társasjátékhoz hasonlítható élő, együttes komponálás hangfestő kézjelein és az előadók akcióin alapul. A különböző művészeti ágak eszköztárának bővítése ugyanannyira lehetséges a soundpainting gyakorlása során, mint az egyéni figyelem és jelenlét fejlesztése, önmagunk  és a közösség többi tagjainak megismerése. A workshop során a résztvevőknek alkalma van az alapvető, nagyjából ötven kézjel megismerésére és gyakorlására.

Sőrés Zsolt (mélyhegedű, elektronika) több, mint húsz éve aktív improvizatív-, elektroakusztikus és zörejzenész, experimentális zeneszerző, hangművész improvizációs műhelyt tart. A műhely a kortárs improvizatív zene mesterei – Richard Barrett, John Butcher, Cornelius Cardew, Derek Bailey, Tim Hodgkinson, Eddie Prévost, Keith Rowe, John Stevens – által kialakított metodológiák, valamint az elmúlt két évtized során gyűjtött saját tapasztalatok mentén kívánja bevonni az érdeklődőket a kotta nélküli, nem hagyományos játékmódokba és a valósidejű interpretációs technikák megteremtésének kísérletébe, az „individuális-autentikus nyelv” mint a metazenei kommunikáció eszköztárának kialakításába. A metazenei érzékelésmód során a résztvevők megismerkednek az „aurális zenével”, a párbeszéd és felfedezés dialektikájában létrehozható spontán és véletlen hangzások kialakításával, az improvizatív zene pszichoszociális vonatkozásaival (az „ego eltűntetésével”) és „étoszával”, valamint a csoportos improvizáció demokratikus működésével. Foglalkoznak majd az improvizatív zenével, mint hangdizájnnal („tájképzenével”), hangművészettel (sound art) és (fluxus) performansszal, az improvizációt meghatározó formazúzó technikákkal, az önmagát építő dramaturgiával és minden más működési területtel, kérdéssel, paradoxonnal, amely az improvizatív zene során a megváltozott tér-idő érzékelésünkkel kapcsolatban, illetve az ebben való működésben felmerül.

Az egyes műhelygyakorlatokat a reflexiók megbeszélésére, a történtek összefoglalására szolgáló beszélgetések kísérik. A műhelyre bármilyen előképzettséggel, hangszeres tudással rendelkező, illetve autodidakta zenészek, hangművészek, előadók, és új kalandra vágyó, nyitott gondolkodású, hangművészet iránt érdeklődő nem zenész érdeklődők egyaránt jelentkezhetnek.


Fred Frith műhelymunkájának részvételi díja 15 500 forint vagy 50 euró, ami magában foglalja az idei fesztivál összes rendezvényére való belépést, illetve egy sátorhelyet. A jelentkezéseket április 15-ig várják a tufokanfoundation@gmail.com e-mail címre bemutatkozó hangfájlok, internetes linkek és egy szakmai önéletrajz kíséretében. A jóváhagyott résztvevők névsorát május 5-én hozzák nyilvánosságra a workshop szervezői.

A workshopok egyenkénti részvételi díja 12 000 Ft, amely magában foglal egy teljes, 5 napos fesztiválbelépőt és sátorhelyet is a workshop idejére. A kurzusokra a tufokanfoundation@gmail.com email címen lehet jelentkezni.

Forrás: mandarchiv.hu

2016.04.17