Irodalmi felolvasónap a Krúdy Könyvtár szervezésében


A Győri Szolgáltatási SZC Krúdy Gyula Középiskolája Könyvtára hagyományt teremtve szervezett irodalmi felolvasónapot az iskola tanulói számára. A tanév során ősszel került sor az első, most pedig, február 23-án a második alkalommal az egész napos programra, amely reggel 8 órától délután fél 2-ig tartott.

A tavalyi évben olvasóköri pályázat keretében indítottuk el a folyamatot. Célunk az volt, hogy felhívjuk a figyelmet az olvasás fontosságára, de nagyon kíváncsiak voltunk arra is, mit olvasnak a mai középiskolások. A program keretében a diákok kedvenc olvasmányélményüket ajánlották egymásnak. Minden alkalommal összegyűjtöttük az ajánlott könyvek listáját, majd néhányat a Krúdy Könyvtár Facebook-oldalán mindenkivel megosztottunk.

Az egyes órákra előzetesen lehetett jelentkezni a könyvtárban, illetve a kollégáknál. Ennek eredményeképpen folyamatosan, minden tanórában jöttek a diákok a könyvtár előtti kisaulába, a rendezvény helyszínére. Általában két osztály vett részt egy-egy alkalommal a felolvasásban. A korábbi alkalmakkor magyarul hangzottak el könyvajánlások, illetve egy-egy rövid részletet is felolvastak a kötetekből a diákok. A februári irodalmi felolvasónap eltért az eddigi megszokott formától. Különleges volt abban, hogy a magyar nyelvű ajánlások háttérbe szorultak, helyette az idegen nyelv vette át a főszerepet: németül és angolul hangzottak el az ajánlások, a felolvasások. Az ötletet Szombatiné Fülöp Ildikó némettanár vetette fel, aki az un. „Lesefüchse” mentortanára. Az elképzelést a könyvtárosok továbbgondolták, megkeresték az angoltanárokat, aki örömmel csatlakoztak a „felolvasónap angolul” változatához.

De térjünk vissza a „Lesefüchse” versenyhez. Középiskolánk DSD-iskola, melynek számos előnye van. Diákjaink ingyenesen tehetnek német felsőfokú nyelvvizsgát az iskolában, melyet Németországban is elismernek. DSD-iskolaként lehetőségünk nyílt arra, hogy a német Zfa (Die Zentralstelle für das Auslandsschulwesen) által meghirdetett nemzetközi olvasás, szövegértési versenyre – „Lesefüchse” – jelentkezzünk. Németországban minden évben kiválasztanak négy, frissen kiadott ifjúsági regényt, melyeket az adott évi versenyre jelentkezőknek elküldenek több példányban, ingyenesen. Májustól nagyjából januárig van ideje a jelentkezőknek mindegyiket elolvasni, megérteni, és a felkészítő tanár segítségével problémákat felvetni, elemezni. Mindezt természetesen németül. Ehhez a munkához a tanároknak módszertani felkészítést is tartanak évente.

Ezt követően az iskolai jelöltek közül ki kell választani azt a diákot, aki a legjobban tudja teljesíteni a verseny feladatait. Következik a regionális, majd az országos döntő, ahol a versenyző egy általa előre kiválasztott „kedvenc” könyvvel kezd. Először a regény fő irányvonaláról, cselekményéről, elgondolkodtató részeiről kell beszélni, a regényhez feltett kérdésekre válaszolni, illetve a többi versenyzővel vitatkozni.

A verseny több fordulóban zajlik, 5-6 diák vitatkozik egymással, majd a zsűri döntése alapján 6 diák jut az országos döntőbe, ahol már a többi regény is előkerül, és kemény felvetésekhez kell érvekkel alátámasztva vitatkozni. A versenyben minden diák nyer, az országos döntősök 3-4 hetes németországi ösztöndíjat kapnak, az első helyezett pedig részt vesz az európai fordulók egyikén. Emiatt csak az országos elsőt hirdetik ki. Iskolánk először 2 éve vett részt a versenyen, ahol Juhász Zsolt lett az ország legjobbja, és Pozsonyban képviselte Magyarországot. Itt második helyezést ért el, jutalmul egyhónapos németországi ösztöndíjat kapott. Az idei évben Parcsami Sára, a 10. I osztály tanulója (a címlapképen) szintén az országos döntő résztvevője volt, ő is németországi ösztöndíjat nyert.

A versenyt megelőzően zajlott le a felolvasónap, ahol meghallgathattuk Juhász Zsolt, Parcsami Sára, Szájer Virág és Szűcs Gréta prezentációját, gondolatait az általuk választott német ifjúsági regények kapcsán. A nap folyamán 13 osztály tanulói olvastak fel, ajánlották kedvenc könyveiket, köztük regényeket, verseket. Jó érzés volt látni és hallani a kiválóan felkészült diákokat, akik olvasnak…

Köszönettel tartozunk a lelkes kollégáknak: Szombatiné Fülöp Ildikónak, Baloghné Biczó Edinának, Bartek Bernadettének, Csomai Évának, Jármy-Takács Juditnak, Rozsos Gabriellának, Szalay Emőkének, Tóth Etelkának, Váradi Mónikának, akik a felkészülésben segítették tanulóinkat!

Válogatás a diákok könyvajánlásaiból:
Antje Wagner: Vakuum (ajánlotta: Szűcs Gréta)
Herberth Günter: Die Zeit der groβen Warte (ajánlotta: Szájer Virág)
Martin Baltscheid: Die besseren Wälder (ajánlotta: Parcsami Sára)
Nils Mohl: Es war einmal Indianerland (ajánlotta: Juhász Zsolt)
John Green: Csillagainkban a hiba (ajánlotta: Szalai Réka)
Jane Goodall: A remény magvai (ajánlotta: Bécsy Rebeka)
Marian Isaac: Eleven testek (ajánlotta: Filla Nikoletta)
J. K. Rowling: Harry Potter-sorozat (ajánlotta: Huszár Lili)
Agnes Caso: Sisi (ajánlotta: Csizmazia Szilvia)
Douglas Adams: Hitchhiker’s Guide to the Galaxy (ajánlotta: Bodor Tünde)
Aldous Huxley: Brave New World (ajánlotta: Pápai Márk)
Stephen Chvosky: The perks of being a wallflower (ajánlotta: Warenich Luca)
Agatha Christie: Murder is easy (ajánlotta: Dákai Patrícia)
Italo Calvino: If on a winter’s night a traveller (ajánlotta: Szűcs Angéla)

Magdics Erika


2016.04.04