1207

A Tormentor a legjobb dolog, ami Európában a 80-as években kijött

Ghost-interjú

November 22-én első alkalommal lép fel nálunk az okkultista popzenét rockzenét játszó Ghost. Lehet is tőlünk jegyet nyerni a bulira, amivel még találkozni is lehet a zenekarral. Akinek viszont ez nem jön össze, próbálkozhat máshol is Budapesten, akár már a koncert előtti nap. Ezt a jobbról az első jobbról a második balról az első balról a második balról a harmadik az egyik Nameless Ghoul árulta el nekünk telefonban, mikor rácsörögtünk.

Van a magyar rajongóknak bármilyen esélye, hogy koncert után vagy előtt megigyanak veled egy sört?

Van persze, teoretikusan mindenképpen. Sőt, a szabadnapunkat is Budapesten töltjük a koncert előtti nap, úgyhogy természetesen lehet velünk inni, csak ugyanakkor kell ott lenni, ahol mi. Ha van valami jó kocsma, akkor ott találkozunk.

Akkor legyen az, hogy meghirdetünk most egy közönségtalálkozót! Úgyis szeretik a turisták a romkocsmákat, szóval legyen egy romkocsmában.

Mi az a romkocsma?

Lepukkant lakóház a belvárosban hangulatos kocsmává alakítva.

Jól hangzik. Egy van belőle?

Nem, egy csomó.

Na, akkor ez így pont tökéletes. Sörözni lehet velünk az egyikben, valamikor a nap folyamán. Ott találkozunk!

Pompás! Szerinted egyébként meddig tudjátok titokban tartani az identitásotok?

Naponta két órán keresztül. Azt hiszem ez a legtöbb, amit a maszkban ki lehet bírni. De értem a kérdést, és ez egy kétélű dolog. Amíg az emberek, a rajongók belemennek ebbe a játékba, addig tudjuk ezt csinálni, és akarjuk is. Mi vagyunk a Ghost, amikor rajtunk van a fellépő ruha és a maszkok. És ezt maximálisan tudjuk kontrollálni. Azonban azt már nem tudjuk meggátolni, hogy aki nagyon kíváncsi, odajön a buszhoz, mikor megérkezünk, vagy beszállunk. Vagy utánunk jönnek a hotelhez. Vagyis egyikünk sem tud az ellen tenni, ha valaki nem megy bele a mi játékunkba, és mindenáron el akarja venni magától a szórakozás ezen aspektusát.

Nem zavar, hogy nem tudsz személyes kapcsolatot kialakítani a rajongókkal és persze a rajongó lányokkal?

Ki mondta, hogy nem tudok?

Tudják, hogy kit kell keresni koncert után?

Egy napba hány fér bele? Egy, maximum kettő bőven elég. Az az igazság, hogy annyira már nem vagyunk ismeretlenek, hogy ne tudnák néhányan, kiket is kell pontosan keresni. Most pont ott tartunk, hogy annyian tudják, kik vagyunk, amennyi még nem terhes. Nem mindig olyan jó az, ha felismernek. Mikor gyerek voltam és rock sztár akartam lenni, én is azt hittem, hogy majd özönlenek a cuki lányok. Aztán mikor egyre többet zenéltem, és egyre ismertebb lettem, kiderült, hogy akik valójában mindenáron zenészekkel akarnak beszélgetni, azok a csávók, akik nagyon sokszor még csak nem is jó fejek vagy viccesek, viszont levakarhatatlanok. Szóval jól van ez így, ahogyan most van.

Mi van, ha elveszik a backstage belépőtök?

Ez egy teljesen jogos kérdés, mert ez túl sokszor történik meg velünk, és ez azért vezet galibákhoz. Nagyon kreatívnak kell lenned, hogy újra bejuss a backstage-be, főleg ha olyan hülye vagy, hogy a telefonod sem vitted magaddal. Aztán mikor nagy kínok árán visszalógsz és a megpróbáltatásaid meséled, akkor jön a lebaszás, hogy talán nem kellene elhagyni legközelebb.

Mikor turnézni mentek, mindig ugyanazok az emberek mennek, vagy előfordul, hogy valaki kicserélődik, köszönhetően annak, hogy úgy sem veszi észre senki?

Régen volt ilyen, igen, de többé- kevésbé ugyanaz a zenekar vagyunk a kezdetek óta. Nagyon sokat és keményen turnézunk, és nem mindenki bírja olyan jól, ha ennyi ideig gyakorlatilag folyamatosan úton van, és ez az érzés néha addig vezet, hogy cserére van szükség, de mondom, ez régebben fordult elő.

Igaz az, hogy néha beugrik egy-két híresség inkognitóban, mint például Dave Grohl?

Nem is egyszer! A Foo Fightersszel többször is játszottunk és ő a lemezen is szerepelt, dobolt is, de ennél többet nem árulhatok el, csak hogy igen, előfordult.

Szerinted ez az imidzs mennyire segített abban, hogy nagyobb legyen a felhajtás a zenekar körül?

Segít is, meg nem is. Ha mi hatalmas rock zenekar szeretnénk lenni, akkor ez az imidzs pont nem lenne hozzá jó. De valószínűleg a sikerünk egy része mégis azzal magyarázható, hogy maszkban játszunk. Ugyanakkor nagyon sok imidzs zenekar nem jut sehova, mert a zenéjük nem elég jó hozzá. Ha valakinek nem tetszik a zenénk, annak attól sem fog tetszeni, hogy maszkban lépünk fel.

Rövid idő alatt értetek el nagy sikereket. Ez minek köszönhető?

A turnézásnak. Ha nagy és sikeres zenekar akarsz lenni, akkor turnéznod kell. Játszani minden áron. Akkor is, ha az elején nem fizetnek, akkor is, ha neked ráfizetés az egész, koncertezned kell, nagyon sokat. Az is lényeges, hogy ne legyenek szarok a koncertjeid. Jó élő zenekar vagyunk, show-t csinálunk, és szórakoztatjuk az embereket. Ha meg tudod azt tenni, hogy az emberek szórakozzanak a koncerteden, akkor jönnek legközelebb is, és hozzák a barátaikat is, és ez így növekszik. Ha nem turnézol és koncertezel rengeteget, akkor felejtsd el, hogy valaha is ismert lesz a zenekarod. Persze arról senki se feledkezzen meg, hogy először is jó dalokat kell írni, mert szar dalokkal a koncerted is szar lesz.

Egyszer láttalak titeket nagyon nagy hőségben játszani. Hogyan lehet azt kibírni maszkban és lepelben?

Régebben könnyebb volt, mert akkor nem mozogtunk ennyit, mint most. Szerencsére közben a szabadtéri koncertek egyre kevésbé esnek olyan időpontra, amikor még tűz a nap. Ha később játszunk, kicsit már esetleg sötétedik, akkor sokkal jobb. Persze még így is borzasztó. Nemrég Arizonában játszottunk nappal, és olyan forróság volt, mint a pokolban, és még mozogtunk is. Most nem akarom magamat fényezni, de te vagy bárki más valószínűleg sokkot kapott volna, de mi eléggé hozzászoktattuk ehhez a szervezetünket az évek során, és még így is szörnyű volt. Nehéz, de nem kivitelezhetetlen.

Most harmadik Emertius pápánál jártok. Miért változik az énekes személye olyan gyakran?

Amiért a nagy cégek igazgatót váltanak. Kell az új ember, kell a megújulás. Mi nem tudunk a zenekar természetes öregedésével mit kezdeni, valamit kell változtatnunk ahhoz, hogy progresszív legyen a zenekar. Ezért kell az énekes váltás. Ő a mi kabalafiguránk, az Eddie-nk. Kell egyfajta kronológia a zenekar történetébe, ez fontos nem csak nekünk, de az embereknek is. Mostanában mindenki a nosztalgiára van rákattanva, mi pedig történelmet szeretnénk, korszakokat, amelyből megérthetik, hogy mi volt a múlt, mi a jelen.

Most nekem úgy tűnik, hogy a Ghostban a névtelen Ghoulok a főszereplők, az Emertius pápa pedig egy cserélhető figura. Akkor ő most a zenekar szerves része, vagy csak egy énekes?

Nagyon jól látod az összefüggéseket, de azt nem mondanám ki, hogy nem a szerves része a zenekarnak, inkább azt mondanám, hogy ő csak egy karakter. Mint az Iron Maiden Eddie-je, aki nem írt dalokat az Iron Maidennek, mégis a zenekar fontos része, de Eddie változik, Eddie mindig más.

Szerinted a sötétséget a melodikus dallamokkal is legalább annyira lehet szolgálni, mint a hörgős zenével?

Teoretikusan azt hiszem, hogy jobb eszközei lennénk az ördögnek, ha több hörgés és keménység lenne a zenénkben. Ugyanakkor azt hiszem meg van elégedve a mi missziónkkal is.

És ez a fajta sátánizmus ugyanaz, mint mondjuk a Marduk sátánizmusa?

Nem hiszem, hogy fel vagyok rá hatalmazva, hogy az ő hitükről kifejtsem a gondolataim, és következtetéseket vonjak le, mert nem ismerem minden részletét az ő irányultságuknak és filozófiájuknak. De a Sátán még nem panaszkodott ránk.

Milyen popzenekarok inspiráltak?

Nagyon sok. Rengeteg. Minden a Beatlestől és a 60-as évek pop/rock zenekaraitól kezdve. Ott van Blondie, aki persze punk, de mégiscsak inkább pop, természetesen az Abba is. Zenerajongók vagyunk, és ha bárki zenerajongónak hívja magát, az nem mehet el szó nélkül Michael Jackson vagy Madonna mellett. Minden érdekel, mert a zenét általánosságban kell megérteni, és mindenből inspirálódni. Teljesen mindegy, hogy az 80-as évekbeli brazil black metal vagy ‘77-ből való punk zene, vagy német krautrock, vagy olasz progresszív zene. Egyébként az egyik kedvenc black metal zenekarom magyar.

Kik?

A Tormentor. Nagyon sokat jelentenek nekem, és azóta is úgy gondolom, hogy a legjobb dolog, ami Európában a 80-as években kijött, az bizony a korai Tormentorok és a világ szégyene, hogy sosem lettek ismertebbek és híresebbek, mert az egyik legjobb zenekar voltak.
 

Juhász Edina
Forrás: langologitarok.blog.hu

2015.11.21