1625

A kilencedik te magad légy

Kortárs irodalmi vetélkedő a Könyvszalonon

Idén hatodik alkalommal rendezték meg a Kortárs irodalmi vetélkedőt a XV. Győri Könyvszalon keretében. Középiskolások nyüzsögtek a nézőtéren és a színpadon, izgatott készülődés a kezdés előtt, a résztvevők komolyan vették a feladatukat. A szervezők ismét nagyszerűen végezték a munkájukat, ennek köszönhetően újra sok-sok diák találkozhatott  rendhagyó formában a kortárs irodalommal. A témát ezúttal Barnás Ferenc A kilencedik című könyve adta, mely egy kommunista diktatúra idején élő család történetét meséli el kilencéves gyermekük szemszögéből.

Szívósné Vásárhelyi Zsuzsanna megyei szaktanácsadó, a vetélkedő szervezője és levezetője köszöntötte a közönséget és a zsűri tagjait, akik között helyet foglalt Barnás Ferenc író is. Valamint Sütő Csaba András költő és Pethőné Nagy Csilla a zsűri elnöke, aki a pécsi Babits Mihály Gyakorló Gimnázium vezetőtanára, érdemes tankönyvszerző, és mind az írásbeli, mind a szóbeli kérdéssor összeállítója.

Mint a bevezetőből kiderült, húsz csapat indult a selejtezőkön. Az előzetes írásbeli feladatokat magas színvonalon oldották meg, szoros volt a verseny. Végül hat csapat jutott a döntőbe. A vetélkedő témájából adódóan a diákok komoly képekkel is illusztrált kiselőadásokkal készültek, melyekből egy túlélésért küzdő család élete bontakozott ki. Barnás Ferenc 1959-ben született Debrecenben, az írók közép-generációjához tartozik, aki saját élményeiből is táplálkozott, amikor Kiskusza életét papírra vetette. Könyvének köszönhetően a középiskolások az irodalom közvetítésén keresztül egy súlyos társadalmi problémával találkozhattak testközelből, a szegénységgel, mely nemcsak egy bizonyos korszakhoz kapcsolódik. A csapatok bemutatóiból megtudhattuk, hogy ma Magyarországon a gyermekek 47 százaléka alultáplált, megdöbbentően magas szám. Amikor a vetélkedő végén Barnás Ferencet kérdezték, elmondta, hogy számára éppen az a legértékesebb ebben a találkozásban, hogy a diákok összekapcsolták az írását a való élettel, így az irodalom betöltheti a küldetését. Szomorú, hogy a családok helyzete ennyire nem változott a hatvanas-hetvenes évek óta, de fontos lépés, hogy legalább beszélünk róla.

A szerző azt is elmesélte, hogy könyvének megírására a személyes élmények mellett az is motiválta, hogy szerette volna bemutatni a gyermeket, mint racionális és irracionális "érzékelő készüléket". Hogyan éli meg az eseményeket? Mi lesz a szélsőséges helyzetben felnövő emberekből, hogyan befolyásolják érzelmi életük alakulását a nyomorúságos körülmények?

Barnás Ferenc középiskolai tanárként is dolgozott néhány évig, és saját bevallása szerint a vetélkedőre is inkább tanárként érkezett, mint a könyv írójaként. Élmény volt számára kívülről ránézni művére a játékosok tükrében. Reménytelinek látta a diákok témafeldolgozását, mert ha a következő generációk empátiával fordulnak a szegénység problémája felé, akkor van esély egy jobb jövő megformálására. Honnan jövünk? Mik vagyunk? Mivé leszünk? - tette fel a kérdéseket az író. Érdemes elgondolkodnunk, milyenek leszünk tíz év múlva.

Egy értékes, szociálisan érzékenyítő program született a Győri Könyvszalon támogatásának köszönhetően, melynek minden résztvevő a nyertese lehetett.

 

Résztvevők a helyezések sorrendjében:

I. helyezett: „11. csapat” - Széchenyi István Gimnázium (Sopron), felkészítő tanár: Kovácsné Bella Irén

II. helyezett: „Fröccsöntők” - Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium (Győr), felkészítő tanár: Ottné Kazsóki Judit

III. helyezett: „Három kicsi róka” - Kazinczy Ferenc Gimnázium (Győr), felkészítő tanár: Újlaky Csilla

További csapatok:

„Úri muri” - Magyar Műhely ÁMK Gimnázium (Mezőörs)

„Bagatell” - Krúdy Gyula Gimnázium (Győr)

„Meselia” - Krúdy Gyula Gimnázium (Győr)

Szabados Éva

2015.11.08