143

70 éves a Gyermekvasút, ''Európa legnagyobb játékvasútja''

- SzaSzi - írása

uttorovasut

Különleges világba csöppen, aki ellátogat a Széchenyi-hegyi Gyermekvasútra, vagy korábbi nevén Úttörővasútra. Minivonatok, keskenyebb nyomvonal és gyerekek vasutas egyenruhában. A szerelvény végsebessége 20 km/h, de legalább alaposabban elmerenghetünk a környező erdő szépségében és tovább sikongathatunk, huhoghatunk a 198 m hosszú patkó alakú alagútban egymást ijesztegetve. Az érkező vonatot minden állomáson tisztelegve köszöntik a gyermekvasutasok, a kocsiban pedig gyermekkalauz kezeli a jegyet, vagy tájékoztat arról, hogy melyik állomás lesz a következő. A háromnegyed órás utazás hamar elröppen, s közben csak 11,2 km-t tesz meg az utazó.

2015-ben mindez éppen elegendő volt ahhoz, hogy a Gyermekvasút bekerüljön a Guiness rekordok közé, mint a világ leghosszabb olyan vasútvonala, ahol a forgalmi és kereskedelmi szolgálatot gyermekek látják el. Pedig indulásakor, 1947-ben számos vitát váltott ki a gyerekek ingyenes foglalkoztatása miatt, de az idő igazolta a játékos tevékenység hasznosságát. Szovjet és jugoszláv példák is mutatták, hogy a gyerekek igenis képesek működtetni a vasutat. Persze ne képzelje senki, hogy itt aztán a gyerekek azt csinálnak, amit csak akarnak. Szigorúan szabályozott, felelősségteljes munkát végeznek felnőttek felügyelete mellett. A kisvasút funkciója lényegében ma is ugyanaz, mint régen: egy sajátos gyermekközösség létrehozása, felelősségre, fegyelemre, munkára nevelés és emberekkel való foglalkozás.

A jelentkezéshez jó bizonyítványra, egészségügyi alkalmasságra és természetesen szülői, illetve iskolai hozzájárulásra van szükség. Ezt tanfolyam, vizsgák és még számos nehézség követi, de megéri, hiszen akit egyszer a vonat füstje megcsap… Apropó füst! Nemcsak maga az utazás nyújt itt élményt, hanem a fűtőház környéke is a félévszázados járműveivel, vagy a közel 100 éves gőzössel. Meglátogathatjuk a Gyermekvasutas Múzeumot, elidőzhetünk a vasútmodellező szakkör terepasztalánál (Gyermekvasutasokért Alapítvány kiállítása). Ha még ennyi sem elég, ne feledjük, hogy a sínpálya a Budai-hegység kirándulóhelyei, erdei játszóterei, kegyhelyei, kilátói és más érdekes pontjai között kanyarog a Fogaskerekű Széchenyi-hegyi végállomásától a Hűvösvölgyig. Kiránduljunk egyet például a Budakeszi Vadasparkba, vagy az Erzsébet-kilátóhoz. Ha pedig elég volt a gyaloglásból használjuk a Libegőt.

Látogatásunkat időzíthetjük előre is, például gyereknapra, bár a kedvezményeken és programokon túl ilyenkor számolni kell a tömeges érdeklődéssel. A MÁV Zrt. alá tartozó létesítmény több országos programsorozat részese, ilyen a Múzeumok Éjszakája, az Európai Autómentes Napok vagy a Kárpát-medencei Kisvasutak Napja.

A nagyobb nyári családi nyaraláson túl is érdemes tehát ellátogatni ide egy-egy napra. A gyerekek ne feledjék a kitűnő bizonyítványt magukkal vinni az ingyenes utazáshoz (a kedvezmény ideje korlátozott, ezért érdemes a gyermekvasút honlapján előre tájékozódni)! És ez a középiskolásokra is igaz! Természetjárók, kerékpáros turisták, babakocsis anyukák se riadjanak vissza! A bringát, a babakocsit nehéz feljuttatni a vagonba, de sok a segítő kéz!

Valahogy mindenkinek fontos egy kicsit ez a kisvasút. A nehéz pénzügyi körülmények ellenére is sikerült a 90-es évek végére mind a sínpályát, mind az állomásépületeket, a gépészetet és a járművek nagy részét felújítani.

Tény, a kisvasút akkor is élményt nyújt, ha már rég nem vagyunk gyerekek!

Érdekességek: körülbelül 450 gyerek teljesít szolgálatot a Gyermekvasúton a hűvösvölgyi végállomáson épült az ország első szabadtéri mozgólépcsője; az 1956-os forradalom idején az Úttörővasút leállt, mert nem tekintették a kommunista hatalom méltó szimbólumának

- SzaSzi -

Forrás: wikipédia, gyermekvasut.hu

A kép a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származik, a szerzői jogtulajdonos a kép készítője. A felhasznált kép forráshelye a szerzői jogi feltételekkel és a szerző megnevezésével ezen a linken található.

 

2018.07.31