Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 5.

Bagoly mondja… vetélkedő 2018

bagoly-mondja-vetelkedo

A Könyvtár-pedagógiai műhelymunka ötödik foglalkozásának helyszíne a Győri Kovács Margit Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Iparművészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola volt május 22-én: az intézmény könyvtárában nyolcadik alkalommal került sor a „Bagoly mondja...” vetélkedő megrendezésére.

A versenyen a város iskoláinak 5-8. évfolyamos (vagy annak megfelelő korú) diákjai vehettek részt 3-4 fős csapatokban. A vetélkedő összeállítása során a könyv- és könyvtárhasználat, a minél többféle forrásból való keresés, a forráshasználat szabályainak megismertetése, gyakoroltatása volt a fő célom. A Mátyás király-emlékév apropóján a vetélkedő témája maga az uralkodó, a reneszánsz, a Bibliotheca Corviniana, a kódexek lettek. A hatalmas ismeretanyagból csak szemezgetni tudtam, arra törekedtem, hogy elgondolkodtató, szórakoztató feladatok révén keltsem fel az érdeklődést a téma iránt.

Skandináv rejtvény, hibás meghatározások javítása, képfelismerés, szókereső, szófelhő, szövegkiegészítés, kapcsolatok és kapcsolódások kibogozása, tervezés és rajzolás: az első forduló hét beküldendő, valamint az iskola aulájában tartott döntő hat feladata sokféle kihívás elé állította a versenyzőket. Bár idén rövid idő volt a felkészülésre, a pedagógus kollégák és a diákok is lelkesen vetették magukat a munkába. Gondosan, pontosan megoldott és kitöltött feladatlapok, igényesen megtervezett és megrajzolt iniciálék, csapatnevek érkeztek be az első fordulóra.

A döntőre a felkészüléshez ajánlott könyveket és okostelefonokat is hozhattak magukkal a versenyzők – használták is mindegyiket, méghozzá hatékonyan. Ebből is kitűnt, hogy előzetesen sokat foglalkoztak a szükséges ismeretanyaggal. Szokás szerint egyszerre, de külön versenyeztek a más iskolákból érkezett csapatok és a saját iskolánk csapatai, mivel én állítottam össze a feladatsorokat és én készítettem fel a saját diákjainkat. A döntőn a vetélkedő lelkes támogatója, az általános iskolai egységvezető, Domanyik Szilárdné köszöntötte a megjelenteket. Az eredmények összesítése alatt a vendégek a kézműves és iparművészeti műhelyekben folytatott munkába tekinthettek be.

A verseny 1-3. helyezettjei jutalmul könyvvásárlási utalványokat kaptak kézhez (csapatonként közös kártyán) a Kovács Margit Alapítvány jóvoltából. A kollégák visszajelzései alapján jól érezték magukat a gyerekek a verseny során; magam is úgy láttam, hogy bár izgalommal, de örömmel dolgoztak a feladatokon, jókedvűen zártuk a napot és az idei vetélkedőt.

A döntőbe jutott csapatok az ott elért helyezésük sorrendjében

1. Vendégcsapatok

I. helyezés: Hűséges hollók (Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola) – Dub Dorina, Dub Laura, Hecz Hanna, Nagy Eszter (felkészítő pedagógus: Lőrincz Márta)

II. helyezés: Scriptorok (Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium) – Németh Janka, Szabó Magda, Varga Melinda (felkészítő pedagógus: Némethné Sáhó Éva)

III. helyezés: Marzio (Szabadhegyi Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium) – Darázs Anna, Kiss Beatrix, Kohán Emese Mária, Varga Ádám (felkészítő pedagógus: Peresztegi Erika)

IV. helyezés: Tűzmadarak (Győri Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola) – Hadarics Laura, Kovács Ákos, Meizner Boglárka, Mészáros Kíra (felkészítő pedagógus: Schandl Margit)

2. Kovács Margit Iskola csapatai

I. helyezés: Zűrzavaros reneszánsz – Dániel Gergely, Molnár Zalán Flórián, Neuperger Márk

II. helyezés: Dark Kingdream – Antal Tíria, Berki Attila, Máró Ádám

III. helyezés: Vérbaglyok – Gazdag Alex, Molnár Benedek, Pomázi Botond

III. helyezés: Royals – Domján László, Kecsedi Roland, Ruisz Oszkár

Szabó Lívia könyvtáros tanító
Fotók: Klesitz Piroska

A könyvtár-pedagógiai műhelymunka korábbi programjai:
József Attila élete, szerelmei hagyományos könyvtári eszközökkel és adatbázis kereséssel
A Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Gyermekkönyvtárának programjai
Ismerkedés az online katalógussal
Dokumentumismeret bemutatóóra

2018.06.26