576

Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 3.

Ismerkedés az online katalógussal

konyvtar-pedagogiai-muhelymunka-toth-judit

Március 12-én az Apor Vilmos Katolikus Iskolaközpont 5.c osztályosainak informatika óra keretében tartottam a Könyvtár-pedagógiai műhelymunka foglalkozását, melyen könyvtárunk online katalógusának használatával ismerkedhettek a gyerekek. Mivel ennek a 24 diáknak én vagyok az osztályfőnöke, ezért kivételesen összevont tanórája volt a két csoportnak, mert egyikük sem akart kimaradni a bemutató foglalkozás izgalmaiból.

Az óra összeállításánál építhettem arra, hogy a tanulók ismerik a könyvtári állomány részeit, tisztában vannak a raktári jelzet fogalmával, tudják, milyen adatok szerepelnek egy katalóguscédulán, sőt az online katalógus felületét is látták már egy korábbi könyvtári foglalkozáson. A tanóra elején ezeket az ismereteket elevenítettük fel egy szófelhő segítségével, valamint az ETO-szakjelzet és a könyv tartalma közötti kapcsolatra utaló játékos feladattal. Jó volt látni, hogy ennél a feladatnál a tanulók egymás tévedéseit is kijavították.

Mivel matematikát is tanítok ezeknek a gyerekeknek, ezért az online katalógusban való keresést gyakoroltató feladatok mindegyike kapcsolatban állt a matematikával, valamint a szövegértésüket is próbáltam fejleszteni. A gyerkőcök párban dolgoztak: véletlenszerűen alakítottunk ki fiú-lány párosokat már az óra előtt, ezzel is erősítve a másokkal történő együttműködés gyakorlását. A legtöbben ügyesen rájöttek a feladatok megoldásaira, természetesen néhány páros esetében szükség volt némi tanári útmutatásra, de a végső válaszokat saját eredményüknek érezhették.

Végig nagyon aktívan és lelkesen dolgoztak. Sajnos azonban a technika ördöge most sem nyugodott, két számítógépnél egy idő után mindenre azt írta ki a program, hogy „nincs találat”. Ezek a gyerekek egy kicsit bánatosak voltak az ellenőrzés és értékelés során, bár a dicséret nekik is járt. A többiek viszont nagyon pozitívan nyilatkoztak az óráról, néhányan meg is jegyezték, hogy kíváncsian várják, mit találok ki a következő „könyvtáras alkalomra”.

A műhelymunka további programja, 2018 tavasz:
4. foglalkozás: Szabadhegyi Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium (április 13.) Téma: Dokumentumismeret – 4. osztály (Peresztegi Erika)
5. foglalkozás: Győri Kovács Margit Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Iparművészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola (május eleje) Téma: Bagoly mondja vetélkedő – döntő – általános iskolásoknak (Szabó Lívia)
6. foglalkozás: Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Kisfaludy Károly Könyvtára (május 28.) 1. téma: Web 2.0-ás könyvtári alkalmazások és az e-Hírharang bemutatása (Némethné Sáhó Éva); 2. téma: Plakáttervező program (Pozsgai Krisztina)

Tóth Judit, könyvtárostanár

A könyvtár-pedagógiai műhelymunka korábbi programjai:
József Attila élete, szerelmei hagyományos könyvtári eszközökkel és adatbázis kereséssel
A Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Gyermekkönyvtárának programjai

2018.04.13