Makrancos Kata Junior a Vaskakas Bábszínházban


makrancos-kata-junior-74

2018. április 7-én, szombaton egy nagyszerű színházi eseménnyel gazdagodott Győr város érdeklődő fiatal közönsége. A Madách Színház és a Vaskakas Bábszínház közös előadásában bemutatták a Makrancos Kata Junior című bohózatot. A darabot Charles és Mary Lamb A makrancos hölgy című meséje nyomán Nagy Orsolya írta. A zenével, humorral, színes karakterekkel átszőtt előadás alapkérdése az volt, átfordulhat-e a gyűlölet szerelembe, képesek vagyunk-e lemondani bizonyos dolgokról, hogy boldoggá tegyük a másikat? A 60 perces, szünet nélküli bemutató erre adott választ a maga sajátos eszközeivel.

A történet főhőse a Cellulóz család szépséges lánya, Katalin, akit a szülők, Miszter Cellulóz és Miszisz Cellulóz szerelem nélküli házasságba kívánnak kényszeríteni, más szóval eladni, hogy ily módon szabaduljanak meg közel húsz millió forintnyi adótartozásuktól, melyet záros határidőn belül ki kellene egyenlíteniük, különben az összes ingóságukat lefoglalják.

Kata nemcsak szép, hanem okos is. A makrancosság legfeljebb jelképesen illik rá. Gondoskodik róla, hogy kérőinek rendre elvegye a kedvét a vele való házasságkötéstől. Egy nap azonban Petruchio, egy meglehetősen büszkének mutatkozó fiatalember jelentkezik kérőként, aki a pénzösszeg felét előre kifizetve, ellentmondást nem tűrően magával viszi otthonába Katát. Mindent elkövet, hogy megtörje a lány ellenállását, de okos Kata játékos párharcuk során rendre fölébe kerekedik kérőjének, akinek szerelmét és tiszteletét elnyerve végül a kezét nyújtja.

Shakespeare szelleme időnként a történet felett lebeg. A nagy írótól nem tagadhatjuk meg a témát, az ötletet, de ebben az előadásban óriási csavart kapnak az események. A korunkban játszódó darabban a nő már nem játékszere a férfiúi akaratnak, nem törhető, nem alázható meg, sőt okos, gondolkodó partnerként a férfi-nő játékos párharcában egyenrangú félként küzd és győz.

A hét szereplő kilenc karaktert testesít meg. A rendkívül tehetséges Markó-Valentyik Anna Kata szerepében a lehető legegyszerűbb eszközökkel formál meg egy kiemelkedő nőalakot. Szép, tiszta kiejtésének köszönhetően minden szava érthető anélkül, hogy harsány lenne. Kellemes énekhangját a két dal után viharos tapssal jutalmazták a nézők. Miszter Cellulózt, a család fejét megformáló Szúkenyik Tamást, e kissé mackós alkatú férjet szinte állandó mágikus vonzásban tartja Miszisz Cellulóz nőiességét erősen kiemelő, kirívó küllemével, utánozhatatlan mozgásával. Őt Nagy Petra alakítása teszi figyelemre méltóvá. Horváth Márk Petruchio szerepében mintha kissé halvány teljesítményt nyújtana. Beszéde, kiejtése időnként érthetetlen, halk, sőt mozgása is nélkülözi a határozottságot, büszkeséget. Bora Levente és Vitányi-Juhász István, a két harsány adóbehajtó (két kérő szerepében is) akrobatikus képességeivel ragadja magával a nézőket. Nem mindennapi erőnlétet kíván e karakterek megformálása. Föglein Fruzsina ugyancsak nagyszerű színészi adottságokkal jeleníti meg az okos, találékony szobalányt, Dorine-t.

Meg kell dicsérnünk Fejes Kitty koreográfust a szereplők különleges, humorral átitatott mozgásának kialakításáért. A színészeknek az akrobatika mellett a csábítás, a magakelletés művészetét is el kellett sajátítaniuk. A szereplők szokatlan ruhái (a két főhősét kivéve) a bábszínház jellegének megfelelően segítik az emberi tulajdonságok, a kapcsolatok szemléltetését. Bobor Ági jelmezei a színek, az eltúlzott formák és méretek alkalmazásával nemcsak a hősök egyes vonásainak kiemelését szolgálják, hanem a bábszínházban szinte mindig jelen lévő humor forrásai is.

Horváth Márk és Markó Róbert díszletei csupa kartondobozból, papírgöngyölegből állnak. Egyszerűek, kifejezőek, szellemesek és variálhatóak. Papírból vannak a kellékek is, mint például a párbajt vívó kérők fegyverei. Az egész színpadkép híven tükrözi Cellulózék környezetét. Rab Viki zenéje szépen szól Kata dalaiban, ezenkívül nagyszerűen aláfesti a színpadon történteket is. A darabot, melyre a bábszínház műfajának megfelelő harsányság, mozgalmasság, kitűnő előadóművészi teljesítmény jellemző, Markó Róbert rendezte.

A többségében fiatalokból, gyermekekből álló közönség hosszan tartó és többször ismétlődő vastapssal köszönte meg a nem mindennapi szórakozást nyújtó előadást.

Csáky Anna
Fotók: Molnár György, a GYAK és a Győri Fotóklub Egyesület tagja

2018.04.10