Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 2.

A Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Gyermekkönyvtárának programjai

gyermekkonyvtar-muhelymunka

A győri könyvtár-pedagógiai műhelymunka sorozat második, március 6-i állomása a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Gyermekkönyvtára volt. Az iskolai könyvtárban dolgozó kollégák prezentációval egybekötött beszélgetés formájában betekintést nyerhettek a gyermekkönyvtárosok által szervezett programokba.

Az év első nagyobb rendezvénye a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny, amelyen közel 20 éve vesz részt könyvtárunk. Az Oktatási Hivatal Győri Pedagógiai Oktatási Központtal közösen lebonyolított verseny mindig valamilyen évfordulóhoz vagy témakörhöz kapcsolódik. Egyéni verseny 2 korcsoportban (7-8., 9-10. osztály) meghirdetve. Legfontosabb feladata a tehetséggondozás, a tanulók információs műveltsége, a könyvtárhasználati eszköztudás, a szövegértés, a logikus gondolkodás és kreativitás fejlesztése.

Hencidától Boncidáig mesevetélkedő: 10 évvel ezelőtt fogalmazódott meg bennünk a gondolat, hogy vetélkedő formájában próbáljuk meg közelebb vinni a meséket, népmeséket a gyerekekhez. A kezdeti, városi szintű megmérettetés egy megyei szintű, nagy népszerűségnek örvendő rendezvénnyé nőtte ki magát. Az elmúlt évek során magyar és külföldi mesék és népmesék világába kalauzoltuk el a gyerekeket. Az első évben a Magyar mesegyűjtők nyomában címet adtuk a versenynek. A második évben, mivel nem csak népmesegyűjtők meséit dolgoztattuk fel, szerettünk volna egy olyan címet a vetélkedőnek, amely minden évben megállja a helyét. Így esett a választás a Hencidától Boncidáig névre – azóta is ezen a címen fut. A 3 fordulóból álló levelezős csapatversenyt 3. osztályban hirdetjük meg tavasszal, és novemberben egy döntővel ér véget, amit a könyvtárban tartunk meg a legeredményesebb 8-10 csapattal. A döntő feladatai a szövegalkotási képesség, fantázia, színészi képességek, gyorsaság.

Gyermekkönyvtárunk évente 3 alkalommal jelentet meg pályázati füzetet. Célunk az, hogy játékos formában fejlesszük a szövegértést, gyakoroltassuk a könyv- és könyvtárhasználatot egy-egy kiválasztott témában. Próbálunk minden korosztályt megszólítani. Tavasszal az alsósok, ősszel a felsősök bővíthetik ismereteiket a feladatok megoldása során. A nyári szünetre vakációs, szórakoztató füzetet kínálunk, amelyben az óvodás, az alsós és a felsős gyerekek is találnak maguknak szórakoztató feladatokat, érdekességeket, könyvajánlókat. Idén a Macskaságok címet kapta alsósoknak szóló tavaszi pályázati füzetünk, melyben az újságok lapjain 40 éve megjelent Garfield is helyet kapott.

2008 óta minden tavasszal meghirdetjük diákíró pályázatunkat, melyre alsós és felsős tanulók pályamunkáit várjuk. Az elmúlt években többféle műfajban is alkothattak a gyerekek: írhattak verset, mesét, elbeszélést, könyvajánlót, novellát, tudósítást, riportot, levelet, lírai mű prózai átiratát. Idén az alsósoknak szóló diákíró pályázatunk a Garfield és barátai címet viseli. A gyerekek feladata a macska 40. születésnapja alkalmából Garfield-ról és barátairól szóló képregény írása. A Rímhányó Romhányi című pályázatra pedig felsősök Romhányi József stílusában megírt verseit várjuk.

gyermekkonyvtar-muhelymunkaSzünetekben táborozók, iskolák napközis táborai is felkeresnek minket. Ezeken a foglalkozásokon a gyerekek kötetlenebb formában ismerkednek a könyvtárral. Igény szerint játékos feladatokkal, rejtvényekkel, társasjátékokkal, kézműveskedéssel, DVD-vetítéssel várjuk a csoportokat.

A Generációk Háza szervezésében minden évben megrendezésre kerülő Gyermeknapon Gyermekkönyvtárunk is részt vesz, ahol izgalmas feladatokat, rejtvényeket kínálunk az érdeklődőknek.

Évente 10 alkalommal tartunk kézműves foglalkozásokat egyéni érdeklődők számára: farsangkor, húsvét előtt, nyáron 6 alkalommal, egyet-egyet őszi szünetben és karácsony előtt. Különböző anyagokkal, technikákkal dolgozunk (pl.: papír, gyöngy, dekorgumi, zseníliadrót, textilfestés, dekupázs, flitterezés, gömbfigurák papírcsíkokból). A technika elsajátítása mellett könyveket is kínálunk az adott témában. Idei húsvéti kézműves foglalkozásunkon az érdeklődők gömbnyulat készíthettek papírcsíkok, drót, gyöngyök felhasználásával.

Online vetélkedőinkkel a gyerekek digitális írástudását igyekszünk fejleszteni: 2018. március 5. és 9. között a felső tagozatos diákoknak Facebook-on az irodalom címmel hirdettünk játékot, a magyar irodalom egy-egy jelentős alakjával kapcsolatban feltett kérdésekre kellett válaszokat találni a megadott honlapon (MEK). 2017-ben indítottuk útjára az alsósoknak szóló online játékunkat: A Hencidától Boncidáig c. mesevetélkedőhöz hasonlóan egy-egy rövid mesét kellett a könyvtár honlapjáról letölteniük, és a mesével kapcsolatban feltett kérdésre a helyes választ e-mailben elküldeni.

Szervezett iskolai- és óvodai csoportok részére a tanév során számos témában kínálunk könyvtári órákat, könyvtárbemutató foglalkozásokat, melyek listáját minden tanévkezdéskor elküldjük az oktatási intézményeknek.

Óvodai csoportokat évi 4 alkalommal Kerekítő foglalkozásra hívjuk, melyeket Törekyné Nagy Zsuzsanna zenepedagógus tart. A foglalkozást könyvtári képeskönyvek nézegetése követi a gyermekkönyvtárban. Mesés rajzok – rajzos mesék címmel egyéni indulóknak hirdetünk rajzpályázatot: 2017-ben Marék Veronika meséihez készítettek illusztrációt a gyerekek, a kiállított rajzok megtekinthetők a gyermekkönyvtárban. Az óvodai csoportokat számos foglalkozással várjuk: Papírszínházi előadások, tematikus foglalkozások, illetve interaktív mesefeldolgozások.

Iskolai osztályoknak könyvtárbemutató foglalkozásokat tartunk. Helyet biztosítunk könyvtári szakóráknak, amelyek során önállóan kutakodhatnak a gyerekek adott témában. Olvasószakkörök is felkeresik könyvtárunkat, hogy friss olvasmányt kölcsönözzenek. Legnépszerűbb foglalkozásaink a könyv- és könyvtárhasználati órák. Számos témában tartunk könyvtári órákat az osztályoknak: május hónapban a legnagyobb számban Alsósok hónapja címmel, amikor is meghívjuk az alsós osztályokat a könyvtárba. Ezen időszak alatt mintegy 20 csoportot fogadunk.

A műhelymunka további programja, 2018 tavasz:
3. foglalkozás Apor Vilmos Iskolaközpont - március 12.
Téma: Ismerkedés az online katalógussal - 5. osztály (Tóth Judit)
4. foglalkozás Szabadhegyi Magyar - Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium - április 13.
Téma: Dokumentumismeret - 4. osztály (Peresztegi Erika)
5. foglalkozás - Győri Kovács Margit Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Iparművészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola - május eleje
Téma: Bagoly mondja vetélkedő - döntő - általános iskolásoknak (Szabó Lívia)
6. foglalkozás - Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Kisfaludy Könyvtára (Baross G. u. 4.) – május 28.
1. téma: Web 2.0-ás könyvtári alkalmazások és az e-Hírharang bemutatása (Némethné Sáhó Éva)
2. téma: Plakáttervező program (Pozsgai Krisztina)

Dákainé Szenczi Ilona, Kámán Dóra, Máté Zsófia gyermekkönyvtárosok

A könyvtár-pedagógiai műhelymunka korábbi programjai:
József Attila élete, szerelmei hagyományos könyvtári eszközökkel és adatbázis kereséssel

2018.04.06