Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 1.

József Attila élete, szerelmei hagyományos könyvtári eszközökkel és adatbázis kereséssel

konyvtar_pedagogia

Az országban több helyen működik iskolai könyvtári munkaközösség, ahol műhelyfoglalkozásokat tartanak a közösség tagjai vagy az aktuális téma szakértő előadói. Ehhez a folyamathoz szerettünk volna mi is csatlakozni Győr-Moson-Sopron megyében. Célunk, hogy közösséget kovácsoljunk a könyvtár-pedagógia iránt elkötelezett kollégáknak: könyvtárosoknak és iskolai könyvtárosoknak egyaránt.

Több könyvtárostanár kollégával közösen kezdeményeztük a műhelymunka megindítását. A foglalkozásokat havi rendszerességgel fogjuk tartani, más-más helyszínen. A közös munkánkat a következő szervezetek és intézmények támogatják: a Könyvtárostanárok Egyesülete, a Kisalföldi Könyvtárosok és Könyvtárak Egyesülete, az Apor Vilmos Katolikus Iskolaközpont, a Kazinczy Ferenc Gimnázium, a Győri Kovács Margit Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Iparművészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola, a Győri Műszaki SZC Pattantyús-Ábrahám Géza Ipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, a Szabadhegyi Magyar - Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium, a Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium, a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér és a Győri Szolgáltatási SZC Krúdy Gyula Középiskolája könyvtárosai és könyvtárostanárai.

2018. február 20-án, kedden került sor az első bemutató foglalkozásra, Győrben a Győri Szolgáltatási SZC Krúdy Gyula Gimnáziuma, Két Tanítási Nyelvű Középiskolája, Turisztikai és Vendéglátóipari Szakképző Iskolájában, a 10. E szakközépiskolai osztályban, magyar óra keretében. A tanórát az osztályfőnök és magyartanár Szabóné Horváth Mária kérése alapján terveztem meg. József Attila életét, szerelmeit hagyományos könyvtári eszközökkel és adatbázis kereséssel dolgoztuk fel. Az információkereséshez felhasználtuk a Magyar Elektronikus Könyvtárat, az Útvonaltervezőt és egyéb irodalmi adatbázisok alkalmazásait. A szakóra után közösen megbeszéltük, értékeltük a látottakat.

A diákok az óra után megköszönték, hogy részt vehettek ebben a programban és hozzátették, legközelebb is szívesen közreműködnek. Ígérhetem, hogy lesz legközelebb, mert szervezés alatt van egy könyvajánló magyar óra, ahol bemutathatják kedvenc olvasmány élményüket társaiknak, és egy részletet fel is olvashatnak az általuk kiválasztott műből, mely lehet vers, regény vagy novella is.

A műhelymunka további programja, 2018 tavasz:
2. foglalkozás Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Gyermekkönyvtára - március 6.
Téma: A gyermekkönyvtár tavaszi programjai
3. foglalkozás Apor Vilmos Iskolaközpont - március 12.
Téma: Ismerkedés az online katalógussal - 5. osztály (Tóth Judit)
4. foglalkozás Szabadhegyi Magyar - Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium - április 13.
Téma: Dokumentumismeret - 4. osztály (Peresztegi Erika)
5. foglalkozás - Győri Kovács Margit Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Iparművészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola - május eleje
Téma: Bagoly mondja vetélkedő - döntő - általános iskolásoknak (Szabó Lívia)
6. foglalkozás - Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Kisfaludy Könyvtára (Baross G. u. 4.) – május 28.
1. téma: Web 2.0-ás könyvtári alkalmazások és az e-Hírharang bemutatása (Némethné Sáhó Éva)
2. téma: Plakáttervező program (Pozsgai Krisztina)

A beszámolót készítették:
Magdics Erika és Némethné Sáhó Éva könyvtárostanárok

2018.03.01