Oscar 2018 – Versenyben a legjobb rendezők

Találjuk ki együtt! – cikksorozat és játék – 2. rész

legjobb_rendezok

A 90. Oscar-gálán fogjuk megtudni, hogy az öt jelölt rendező közül kit ítéltek az idei legjobbnak. Van közöttük olyan, akit már évek óta széles körben elismernek, és már közel járt néhányszor a díjazáshoz, mint Guillermo del Toro, Paul Thomas Anderson és Christopher Nolan. De vannak kezdők is, mint Greta Gerwig és Jordan Peele. Szerkesztőségünk együtt izgul velük, és ismét egy cikkel mutatjuk be röviden a jelölteket. Olvasóinkat pedig játékra (gyoriszalon.hu/news/10673/66/) invitáljuk, hogy az ajánlások alapján tippeljék meg, ki fogja megnyerni az aranyszobrot. A filmek után tehát most következzenek a rendezők…

Greta Gerwig (Lady Bird) – Berente Erika 

Greta Gerwig sokoldalú tehetség. A mozirajongók eddig színészként, forgatókönyv-íróként és társrendezőként ismerhették őt. Első önálló rendezése, a felnőtté válásról szóló Lady Bird rendkívül jó fogadtatásra talált. Ez volt minden idők egyik legjobb kritikai értékelésekkel rendelkező mozija a mértékadó Rotten Tomatoes-on. Tomatometer értéke 99 százalék - 235 kritika alapján. Gerwig munkája tetszett legjobban a New York-i Filmkritikusok Körének, és megkapta a Golden Globe-ot is mielőtt Oscarra jelölték volna. Nagyon úgy néz, ki, hogy ő lesz az ötödik nő, aki ebben az elismerésben részesül. Míg korábban rendezőként csak a „köldöknézegetős” mumblecore filmes mozgalom képviselőjeként  tartottuk számon, most bizonyított. A Lady Birdben újfajta betekintést ad a tinédzserek életébe: a felnövekvés nehézségei mellett a társas kapcsolatok törékenységének XXI. századi realitását tárja elénk. Teszi mindezt egyszerűen, közvetlenül, hitelesen. Éppen ideje volt, hogy megszülessen egy újabb kultfilm ebben a témában! Oscart Greta Gerwignek! 

Guillermo del Toro (A víz érintése) – tmoni 

A mexikói rendező, Guillermo del Toro zsenialitása szükségeltetett ahhoz, hogy a végtelenül egyszerű történeten alapuló, és rendkívül sokszínűen vegyes elemekből építkező (fantasy, horror, dráma, szerelem, erotika, humor, másság, musical-világ, hidegháború, kémtörténet), már-már eklektikus alkotás egy olyan látványvilágban álljon össze egységes egésszé, mely hangulatában elvarázsolja, mondandójával pedig elgondolkodtatja a nézőt. Mind az operatőri munka, mind a színészválasztás telitalálat a részéről. Az pedig csak hab a tortán, hogy képes volt eddigi életműve kétféleségét, a profi hollywoodi rutinmunkát (Hellboy 1-2, Penge 2, Tűzgyűrű) és az egyedi stílusú, látványos horror-fantasy filmet (Ördöggerinc, A faun labirintusa, Bíborhegy) egyesíteni oly módon, hogy az megfeleljen az Akadémia értékeinek, saját rajongóinak és a nagyközönségnek egyaránt. A film legnagyobb erőssége a rendezés, mert a látványvilág ugyan sok ember munkájából áll össze, de a a hangulat, a varázslat, az egész felnőtt mese mágikus realista víziója  Guillermo del Toro-é - megérdemli az Oscart! 

Jordan Peele (Tűnj el!) – Szilvási Krisztián 

A végsőkre szűkített jelöltek között három olyan direktor is szerepel, akik vagy robbantottak már kasszá(ka)t korábban, vagy képtelenek a minőség tekintetében hibázni. Ráadásul közülük ketten legalább ÉS relációval. Jordan Peele abszolút újonc (no meg a másik meglepetés Greta Gerwig), akinek – megkapaszkodni! – ez az első rendezése! Se klip, se reklám, se short, csak ez. A kritikák (a szakmaiak is, és ez meglepő) rendesen odavannak a Tűnj el!-ért, ezért lehet, hogy ilyen mereven műfaji filmet is nomináltak. Mindenesetre Peele mellett szerintem is több érv szól: bátor, sőt kendőzetlen témaválasztás; sminktelen és idomítatlan polkorrektség; úgy egyéni stílus, hogy közben  nincs semmiféle álművészieskedés; feszesre szabott, terjengősségmentes dialógusok; a humor és feszültség precízen kiszámított dinamikája; kikacsintó tisztelgés a zsáner előtt; és pedánsan következetes színészvezetés. Szóval én azt mondom, simán kiköthetne nála a Szobor, aztán lásson „piszit” mögé, aki nem tud veszíteni. 

Paul Thomas Anderson (Fantomszál) – Szabados Éva 

Paul Thomas Andersont generációja egyik legtehetségesebb, legmarkánsabb filmesének tartják. Gazdag Gyula szerint hihetetlenül éles eszű, rögtön rátapint arra, hogy mi működik egy jelenetben, és mi nem. Mint általában, a Fantomszál esetében is ő írta a forgatókönyvet, de ezúttal az operatőri munkát sem bízta másra. Ez az alkotása, most először Angliában játszódik, ami azért kihívás számára, mert ő a napfényes Kaliforniában született. Természetesen nem véletlenül választja  a ködös Albiont, ahol hitelesebben meg tudja teremteni a Woodcock ház nyomasztó légkörét. A szereposztással biztosra ment, hiszen a főszerepet Daniel-Day Lewis-ra bízta, akivel a Vérző olajban már sikeresen dolgoztak együtt. Színésznőit is tökéletesen választotta meg a furcsa kapcsolati háromszög bemutatásához, melyen keresztül a psziché legmélyebb bugyraiba vezet el bennünket, ahonnan nem lesz könnyű kikeverednünk.
Anderson ezzel a filmjével is bizonyítja, hogy egyéni hangú, érett művész, akit már mindhárom nagy nemzetközi filmfesztiválon (Cannes, Berlin, Velence) elismertek. De Oscarja még nincs… 

Christopher Nolan (Dunkirk) – Ősze Mária 

Először jelölték rendezőként Oscar-díjra Christopher Nolant, aki maga írta Dunkirk című filmje forgatókönyvét is. Gondolhatnánk, hogy végtelenül elcsépelt dolog újabb háborús filmet forgatni, de nem egy ilyen zseniális rendező számára, aki kétségkívül a feszültségkeltés mestere. Ahogy korábbi filmjeinél (Batman-trilógia, Eredet), úgy ezen mozija esetében sem szabadulhatunk egy másodpercre sem a hatása alól. Hans Zimmer végtelenül disszonáns zenéjének felhasználásával elérte, hogy a nézők is átérezzék a háború okozta feszültséget, félelmet, kétségbeesést. Nolan e filmjében is alkalmazza a tőle már megszokott különleges időkezelési technikát, három dimenzióból, de különböző időintervallumokban ábrázolja a történetet: a katonák egy hetét, a civil hajósok egy napját, a pilóták egy óráját mutatja be. A rendező érdemeit növeli, hogy úgy volt képes ábrázolni a hazafiságot, az összefogás erejét, hogy egy másodpercig sem vált pátoszossá a film. Egy ennyire egyedi filmkészítő nem maradhat Oscar-díj nélkül!

 A képek a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a kép készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép; 2. kép; 3. kép; 4. kép; 5. kép.

 Oscar 2018 cikksorozatunk korábbi cikkei:

1. rész: Oscar 2018 – Versenyben a legjobb filmek

 

2018.02.27