Szemléletváltásra és módszertani megújulásra van szükség a könyvtári szakmában


konyvtar1

Szemléletváltásra és módszertani megújulásra van szükség a könyvtári szakmában Az én könyvtáram programban végzett kutatásokról és fejlesztésekről tartott, január 17-i könyvtárszakmai konferencián elhangzottak szerint.

A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár projektjének első évében létrejöttek az olvasásfejlesztéssel, a szövegértéssel, az információkereséssel és a digitális kompetenciafejlesztéssel foglalkozó módszertani műhelyek. Megalakult az ország teljes területén módszertani tanácsadói feladatot ellátó, 40 fős könyvtári szaktanácsadó hálózat, valamint elkészült a továbbképzésekre és szakmai rendezvényekre alkalmas, új oktatási központ is.

Závogyán Magdolna, az Emmi kultúráért felelős helyettes államtitkára a konferencián elmondta, hogy az elvégzett kutatások reális képet adnak a lakosság aktuális könyvtárhasználati és olvasási szokásairól, valamint a könyvtárosok 21. században szükséges kompetenciáiról. Hangsúlyozta: a könyvtárnak a digitális világban sem szabad elveszítenie hagyományos funkcióit, ezért az olvasás szeretetét és a szövegértés fejlesztését már kora gyermekkorban el kell kezdeni. A szövegértés mellett a szókincsfejlesztésben is fontos szerepük van a meséknek.

Závogyán Magdolna szerint a pedagógusokkal a jelenleginél szorosabb kapcsolatot kell kialakítani, mivel számukra is fontos, hogy a tananyagot könyvtári forrásokra építsék, és velük közösen kell olvasó és könyvtárhasználó gyerekeket nevelni. Mint mondta, a Digitális Oktatási Stratégia is épít a könyvtárakban található tudásra, az információkeresés fontosságára. Az olvasásfejlesztés módszertanának elsajátításához a Könyvtári Intézet és Az én könyvtáram projekt ingyenes továbbképzései is folyamatos segítséget nyújtanak.

konyvtar2

„A létrejövő kreatív oktatási tereket és digitális laborokat a mai társadalmi igényeket szolgáló tartalommal kell megtölteni, a szövegértés mellett pedig a természettudományos kompetenciák fejlesztésére is lehetőséget kell biztosítani. Kulcsfontosságú a csoportmunka, az együttműködésen alapuló problémamegoldás fejlesztése is. A könyvtár nemcsak az oktatás egyik fő támogató intézménye, hanem az egész életen át tartó tanulás helyszíne is. Korunkban felértékelődik az önképzés, az ismeretek minél szélesebb körű, folyamatos megújítása is” – mondta Závogyán Magdolna.

Felhívta a figyelmet arra, hogy a könyvtár mindenkié, de az olvasói igények ismeretére, az érdeklődés felkeltésére és a könyvtárosok proaktivitására is szükség van. Mint mondta, az állami normatíva emelkedése lehetőséget biztosít új kollégák bevonására, új eszközök beszerzésére, új szolgáltatások kifejlesztésére, új képesítések megszerzésére. A könyvtárakban folyó szakmai munka így minden településen országosan összemérhető.

A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Az én könyvtáram című projektjének célja, hogy a magyar könyvtári rendszer egészében átfogó szemléletváltást eredményező módszertani megújulást indítson el.

A képek a győri Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Térben készültek.

Forrás: MTI

2018.01.18